12 November 2007

Biografanmeldelse: Ekko

Ekko

instruktion: Anders Morgenthaler.
med bl.a.: Kim Bodnia, Villads Milthers Fritsche, Stine Fischer Christensen, Peter Stormare.

Den første biografanmeldelse her på Filmhjørnet, er af den kommende danske film Ekko, som jeg så til afslutningen på Nordisk Filmfestival i Frederikshavn. Ekko har premiere i de danske biografer den 7 december.

Simon ankommer sammen med sin lille søn Louie til et sommerhus ude på landet. De to ser ud til at hygge sig midt i sommeridyllen, men vi aner hurtigt, at der er et eller andet galt. Det viser sig, at Simon har kidnappet sin egen søn. Han er ved at miste forældreretten, og har altså taget dette sidste desperate skridt. Louie ved dog ikke noget. Han elsker sin far, og aner ikke uråd om at der er noget galt. Men snart ændrer tingene sig. Simon begynder at se syner, og han har tvangstanker og uhyggelige mareridt. Hvad sker der? Har Simon og dette sommerhus noget med hinanden at gøre? Simons oplevelser er som et ekko fra fortiden. Et ekko af skjult angst der kommer op til overfladen igen...

Anders Morgenthaler er nok mest kendt som satiretegner fra bl.a. Wulffmorgenthaler, men han er også uddannet på den danske filmskole, og fik sidste år sin spillefilmsdebut som instruktør, med den meget lovende Princess. Han følger nu op med Ekko. Ikke helt så god en film som Princess (også en meget anderledes film, så sammenlignes helt kan de selvfølgelig ikke), men bestemt en film der viser, at Morgenthaler har meget i sig som filmmager.

copyright: Zentropa/Nordisk Film

I hovedrollen som Simon ses Kim Bodnia. Første gang det store publikum fik øje på Bodnia, var for tretten år siden i Ole Bornedals Nattevagten. Han har siden optrådt utallige gange som den hårde hund der lader næverne tale. I de sidste par år har han været en del med i udenlandske film, og det er tre år siden han har haft en hovedrolle i en dansk film, så det er godt, at se ham tilbage. Endda i en rolle der er ret atypisk i forhold til meget af det vi har set ham i før. Og han gør det rigtig godt. Selvom Simon på overfladen er en god og kærlig far, så gemmer der sig en vrede og afmagt inde i ham, og dette formår Bodnia på flot vis at få frem.

Stine Fischer Christensen, sidste års Bodil-vinder for bedste kvindelige birolle for sin præstation i Efter brylluppet, gør det også udmærket i en mindre rolle, der bliver lidt større som filmen skrider frem, men det ellers godt skrevne manuskript, giver hende ikke ret meget at arbejde med. Filmens store stjerne er dog knægten med det fantastiske navn Villads Milthers Fritsche. Han spiller Simons søn Louie, og der kommer det ene guldkorn efter det andet ud af munden på ham. Han er virkelig et fund.

Ekko er på mange måder en meget minimalistisk film. I og med den udelukkende foregår i og omkring et sommerhus, er det ikke mange andre indtryk man får ind. Og det er både en fordel og en ulempe. Der er tid til at fordybe sig i dette menneske, som prøver at holde sandheden skjult for sin søn, og samtidig må kæmpe med fortidens dæmoner. Men det er også en ulempe, fordi der er så mange ubesvarede spørgsmål ved at filmen kun foregår dette ene sted. Filmen virker med sine små 80 minutter overhovedet ikke for lang, men jeg sad alligevel med en fornemmelse af, at denne historie kunne have været fortalt på meget kortere tid. Så hvorfor ikke også have noget af forhistorien med i filmen? Grunden til Simons handling. Hvad er der sket i hans liv derhjemme, der fører til denne desperate handling?

Det filmiske udtryk i Ekko fejler intet, og det er tydeligt, at Morgenthaler er gået et skridt længere siden Princess. Der er til tider nogle meget urolige kamerabevægelser, hurtige klip, og mange nærbilleder, og det er på den måde en meget interessant film at se på. Også musikken er aldeles fremragende og stemningsfyldt, og godt hjulpet på vej af det psykologiske aspekt i portrætteringen af Simon, formår Morgenthaler op til flere gange, at få publikum til at hoppe i sædet af chok. Så filmen er helt sikkert seværdig, men den mangler bare lige det sidste, for at blive en film man tager med sig ud af biografen.