15 January 2008

Biografanmeldelse: Arn - Tempelridderen

Arn - Tempelridderen

instruktion: Peter Flinth.
med bl.a.: Joakim Nätterqvist, Stellan Skarsgård, Sofia Helin, Bibi Andersson, Simon Callow, Vincent Perez.

Arn - Tempelridderen er baseret på de to første bind i den svenske forfatter Jan Guillous trilogi om Arn, og projektet er den dyreste filmproduktion i Skandinavien nogensinde. En to'er kommer til efteråret, og en Tv-serie følger senere.

Arn bliver født i Sverige i år 1150. Som lille falder han ned fra et udkigstårn, og hans forældre lover, at de vil lade Arn voksne op til at tjene Gud, hvis Gud lader Arn overleve. Arn overlever, og vokser op i et kloster, hvor han lærer at læse og skrive, og bliver oplært af en munk, som har en fortid som tempelridder. Da Arn bliver 18 år, vender han hjem til fødegården, men hans slægt ligger i strid med naboerne, og da Arn bliver forelsket i Cecilia, som kommer fra en "forkert" familie, begynder trængslerne for de unge elskende.

Da Cecilias søster af ren jalousi afslører hemmeligheden om, at Cecilia er blevet gravid uden for ægteskabet, bliver både Arn og Cecilia bandlyst, og dømmes til at tilbringe 20 år i kloster. Cecilia bliver taget imod af en hård og ubarmhjertig nonne, mens Arn bliver sendt tilbage til det kloster hvor han voksede op. Her har de dog andre planer med Arn, og han bliver sendt til Det hellige land som tempelridder. Årene går, og Arn bliver en respekteret kriger hos Jerusalems tempelridderstormestre, og af fjendens ledere anset som en mand af ære. Men Arn kan kun tænke på én ting - at komme tilbage til Cecilia.

(copyright: SF Film)

Man skal ikke tage titlen bogstaveligt når man går ind til Arn - Tempelridderen. Man kunne godt tro, at det er en film med masser af store kampscener, som i en rigtig episk storfilm fra Hollywood. Ja, der er enkelte blodige kampscener, og nogle andre flotte scener i og omkring Jerusalem, men det varer faktisk omkring halvanden time før vi hører nærmere om Arns oplevelser i Det hellige land. Det er den mere intime fortælling der er i centrum, og filmen fokuserer meget på forholdet mellem Arn og Cecilia, og det svenske samfund i midten af 1100-tallet. Det er et bevidst valg, som jeg ikke synes er forkert.

Filmen har enkelte svagheder i fortællestrukturen. Bl.a. virker en fortællerstemme i starten af filmen en smule unødvendig og malplaceret, og det at filmen starter med, at vi ser Arn i aktion som tempelridder, og sidenhen fortæller en meget stor del af historien som flashback, virker heller ikke optimalt. Men der er masser af andre ting der virker. Filmen er utrolig flot. Man føler virkelig, at man er kommet små 850 år tilbage i tiden, og går rundt i de store svenske skove, og det er også meget imponerende, at man har formået at få de forholdsvis få scener fra Jerusalem, så overbevisende som de er.

Men Arn - Tempelridderen har sine mangler. Sød som kærlighedshistorien mellem Arn og Cecilia er, så er den da bestemt også meget klichéfyldt og banal, og for kendere af bøgerne, vil der helt sikkert være mange vigtige ting i Arns virke som tempelridder, både i det menneskelige og det politiske aspekt, der er udeladt. Men den danske instruktør Peter Flinth har alligevel formået at skabe en underholdende storfilm med internationalt snit, og det i sig selv er noget af en præstation.