18 January 2008

Biografanmeldelse: Things We Lost in the Fire

Things We Lost in the Fire

instruktion: Susanne Bier.
med bl.a.: Halle Berry, Benicio Del Toro, David Duchovny.

Susanne Bier har i efterhånden flere år gået fra den ene succes til den anden, og med Things We Lost in the Fire har hun nu fået sin amerikanske debut som filminstruktør.

Audrey mister sin mand Brian. Han er på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, og bliver dræbt i et internt jalousiopgør. Audrey, datteren på 10 og sønnen på 6, sidder nu alene tilbage med et stort afsavn. Det samme gør Jerry, som kæmper en hård kamp for at komme ud af et misbrug. Jerry og Brian var venner hele livet, og Brian var den eneste som aldrig opgav Jerry, da Jerry kom ud i et alvorligt narkomisbrug. Audrey har aldrig brudt sig om Brians venskab med Jerry, men tilbyder alligevel Jerry at bo i gæsteværelset i garagen. Både Audrey, børnene og Jerry har mistet en som betød alverden for dem, og sammen må de prøve at give slip, og i fællesskab komme videre med livet.

Susanne Biers store folkelige gennembrud kom i 1999 med Den eneste ene, som vandt både en Robert og en Bodil for årets bedste danske film. Så kom det svenske mellemspil Hånden på hjertet, og derefter de imponerende Elsker dig for evigt og Brødre. Efter min mening to af de fem bedste danske film vi har fået i dette årti indtil videre. For sidstnævnte blev Bier nomineret til en European Film Award for bedste instruktion, og det samme blev hun for 2006s Efter brylluppet, som også gav Danmark vores første Oscarnominering for bedste ikke-engelsk sprogede film, siden Kaspar Rostrup og Dansen med Regitze var nomineret i 1990. Så det er med masser af succes i bagagen, at Susanne Bier får sin amerikanske debut.

Og hvordan er det så gået? Jo, det er faktisk gået ganske glimrende. Bier holder fast i de kendetegn hun har gjort til sine egne i sine danske film, og det er flot, at hun formår det på den anden side af Atlanten.

(copyright: Dreamworks/UIP)

Things We Lost in the Fire er klart bedst i starten, hvor Bier fint jonglerer med tid og sted, og skiftevis viser hvordan Audreys liv med Brian var, hvilket forhold Brian og Jerry havde, og hvordan Audrey og børnenes liv uden Brian er. Men da Jerry flytter ind hos dem, går filmen over i en mere konventionel lineær fortælling, og samtidig går den desværre en lille smule i tomgang, imens den portrætterer to forskellige menneskelige kampe, der flettes ind i hinanden via et fælles afsavn.

Oscarvinderne Halle Berry og Benicio Del Toro, som henholdsvis Audrey og Jerry, er med til at holde filmen oppe. Selv når filmen mister fokus, og er lidt for lang tid om at fortælle sin historie, så er det de to der er med til at trække det hele op igen. David Duchovny er også rigtig god i rollen som Brian, men er selvsagt ikke så meget med i filmen. Forholdet mellem Audrey og Brian er ellers også en af de ting der er meget flot beskrevet.

Things We Lost in the Fire er en film der kræver meget tålmodighed, men hvis man giver den pladsen og tiden, så er det en til tider meget givende film.