17 January 2008

DVD-anmeldelse: Knocked Up

Knocked Up (Udvidet og ubeskyttet - 2 Disc Special Edition)

udgivet d. 15/1-2008 af Universal.

instruktion: Judd Apatow.
med bl.a.: Seth Rogen, Katherine Heigl, Leslie Mann, Paul Rudd.

Alison er en smuk ung kvinde, som har store karriereplaner. Men da hun under en våd aften i byen møder døgenigten Ben, må fremtidsplanerne ændres for dem begge. De ender i seng sammen, og Alison bliver gravid. I starten kan hun ikke udstå Ben og hans umodne venner, som bruger al deres tid på at åben en webside, hvor man kan gå ind og få oplysninger om hvilke film ens yndlingsskuespillere er nøgne i..! Men som tiden går, begynder Ben at indse, at han måske alligevel godt kan blive en rigtig god far, og jo mere han prøver, jo mere falder Alison for ham.

Knocked Up er en overraskende vellykket komedie, som på overfladen ligner enhver anden nutidig ungdomskomedie, fyldt med lavpandet humor. Men tag endelig ikke fejl. Knocked Up er meget mere og meget andet end det. Foruden det meget ægte forhold mellem Ben og Alison, så møder vi også Alisons søster og hendes mand, som har et ægteskab, der i den grad knirker. Det handler om følelser man ikke kan komme ud med, og de simple ønsker og drømme man har i livet.

Filmen byder på en overflod af popkulturelle referencer, og instruktør Judd Apatow, som bl.a har givet os den vidunderlige Tv-serie Freaks and Geeks, beviser endnu engang, at han formår at få noget helt specielt ud af noget, der på papiret ikke ser ud af noget særligt.

Knocked Up byder sådan set ikke på nogen decideret fornyelse af genren, men i hænderne på Judd Apatow og Co, bliver det hele bare lidt mere uimodståeligt. Knocked Up er uden tvivl en af årets bedste komedier.

DVD'en:
Denne 2 disc udgivelse er proppet med ekstramateriale. På disc 1 finder man selve filmen, som er en lidt længere udgave, end den vi så i biografen, og et kommentarspor med bl.a. instruktør Judd Apatow og hovedrolleindehaver Seth Rogen. Der er også et par små bag om kameraet programmer, fraklip og slettede scener, og på disc 2 er der endnu flere, og endnu længere "making of" programmer, og læssevis af slettede og forlængede scener.

En meget anbefalelsesværdig film og DVD.

Film: 4½/6 stjerner.
DVD: 5/6 stjerner.