21 December 2008

Biografanmeldelse: The Day the Earth Stood Still

The Day the Earth Stood Still

instruktion: Scott Derrickson.
med bl.a.: Keanu Reeves, Jennifer Connelly, Jaden Smith, Kathy Bates.

Engang imellem virker det som om der ikke er mange originale idéer i skufferne hos filmstudiebosserne i Hollywood. Især i disse år ser vi den ene genindspilning efter den anden, og The Day the Earth Stood Still er endnu en i rækken. Originalen fra 1951, instrueret af mesteren Robert Wise, er en af de store klassikere fra koldkrigstiden, og den fomåede, at sige meget om samfundet og truslerne mod verdensfreden på den tid. Det kan man ikke sige, at denne nye film gør. Selvom den prøver ihærdigt.

Rumvæsenet Klaatu ankommer til jorden med en mission. Han skal se, om der er håb for menneskeheden. Vi har efterhånden ødelagt så meget på vores lille blå plante, at de langt mere udviklede væsener i verdensrummet er blevet godt og grundig træt af os. Hvis jorden skal overleve, så må menneskeheden dø!

(copyright: 20th Century Fox/SF Film)

Filmen starter rigtig godt, og den formår, at skabe en følelse af, at et eller andet er grueligt galt, da forskeren Helen Benson bliver hentet af regeringsagenter i sit hjem, uden at få af vide hvor hun skal hen og hvad der er sket. Herefter udvikler filmen sig desværre til en lidt uinspireret omgang, hvor Klaatu, Helen og hendes stedsøn må flygte fra både militæret og regeringen, da de ser Klaatu som en trussel, mens Helen aner, at der måske er håb, hvis hun kan vise ham menneskets gode sider. Og det er her problemerne begynder, og instruktør og manuskriptforfatter smider ambitioner om mere varme politiske temaer overbord, for at overlade filmen til mor/søn problemer, som får mere opmærksomhed, end det faktum, at menneskeheden står på kanten af udslettelse.

Jennifer Connelly er rigtig god i rollen som Helen Benson, og overfor hende står stenansigtet Keanu Reeves. I begyndelsen virker han en lille smule grinagtig som rumvæsenet Klaatu, og det hjælper heller ikke meget på det, at han får en del lommefilosofisk højtidelige replikker, som ikke rigtig fungerer i en troværdig kontekst. Men som minutterne går, indser man pludselig, at Keanu er som født til at spille rollen som denne udtryksløse rummand. Han har ikke meget at lave i rollen, men han udfylder den helt fint.

The Day the Eearth Stood Still byder på en række fine special effects, som ikke bliver alt for overdrevet for dramatisk effekts skyld, som mange af nutidens film ellers godt kan forfalde til, og den har nogle ganske spændende momenter. Et stort problem er filmens slutning, som simpelthen virker alt, alt for letkøbt. Det er selvfølgelig meget svært for mig, at komme nærmere ind på præcis hvad det er jeg har imod slutningen, uden at afsløre alt for meget, men efter alt det hovedpersonerne er gået igennem i løbet af filmen, virker slutningen som ét stort antiklimaks, og man sidder og tænker, at hvis det var nemt, så var det i den grad stor ståhej for ingenting.