20 December 2008

Biografanmeldelse: Body of Lies

Body of Lies

instruktion: Ridley Scott.
med bl.a.: Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong, Golshifteh Farahani.

Efter at have skabt en af 1970'ernes bedste film med Alien, gentog Ridley Scott kunststykket, og skabte en af 80'ernes bedste film med Blade Runner. To science-fiction mesterværker, som stadigvæk står som funklende stjerner i genren. Både midten af 80'erne og midten af 90'erne bød på en række mere eller mindre forglemmelige film fra Scotts hånd, men siden det kommercielle comeback i 2000 med Oscar-vinderen Gladiator, har Ridley Scott været i topform. Der har været et par missere, men film som Black Hawk Down og American Gangster har været blandt det bedste filmåret har haft at byde på i de respektive år.

På mange måder minder Ridley Scotts nyeste film Body of Lies om lillebror Tonys Spy Game fra 2001, med Robert Redford og Brad Pitt i hovedrollerne. Body of Lies er da stilmæssigt også det tætteste Ridley har været på lillebrors velpolerede men ofte overfladiske spændingsfilm, men her hører sammenligningerne også op, for Ridley er en meget mere skarpsindig filmmager end brormand.

Body of Lies centrerer sig omkring CIA-agenten Roger Ferris, som er udstationeret i mellemøsten. Ferris arbejder undercover, og da hans jagt på en formodet terrorbagmand fører ham til Jordan, begynder et dødsensfarligt spil hvor Ferris selv, den jordanske efterretningstjeneste, og Ferris' chef i Washington, Ed Hoffman, har tre helt forskellige indgangsvinkler til hvordan man bedst får jobbet gjort.

(copyright: Warner Bros. Pictures/Sandrew Metronome)

Skuespillet er ikke altid noget man har de helt store forventninger til, i en ren og skær tju-bang film som denne, men det er alligevel endt med at være i en klasse for sig. Først og fremmest er der Russell Crowe i rollen som CIA-manden Ed Hoffman. En mand der hele tiden render rundt med sin mobiltelefon, og med stor kynisme har et køligt overblik over enhver situation. For Hoffman er det hele bare endnu en beslutning han må tage, og de menneskelige konsekvenser for folkene i marken, er ikke noget der betyder det helt store. Så er der også den engelske skuespiller Mark Strong i rollen som lederen af den jordanske efterretningstjeneste. En mand for hvem et ord er et ord, og Gud hjælpe den der krydser hans vej! Noget Ferris får at føle, da Hoffman endnu engang kører sit eget spil fra sin stol i Washington D.C.

Det er dog Leonardo DiCaprio som Roger Ferris der er filmens helt store trækplaster. DiCaprio bliver bare bedre og bedre, og hans præstation i Body of Lies er helt på højde med den dobbelte succes med Blood Diamond og The Departed for to år siden. DiCaprio spiller Roger Ferris med stor troværdighed. En mand der ikke er nogen typisk "all-american hero", men en mand med kant og et lidt løst forhold til moral i sit arbejde, som ikke er bange for at gøre det beskidte arbejde.

Body of Lies er engang imellem ved at miste overblikket over sine handlingstråde, og bl.a. virker en kærlighedsaffære for Ferris først lidt malplaceret, men før man ved af det, samles trådene igen, og tilbage står en virkelig spændende actionthriller af høj, høj klasse, begået af en instruktør af den gamle skole, som stadigvæk kan sit kram.