29 January 2009

DVD-opdatering - 29/1

En måned er gået siden sidste DVD-opdatering, og her er et hurtigt overblik over hvad jeg har fået ind i samlingen siden:


Holocaust
Jeg havde aldrig set det hele af denne berømte TV-serie før, så den nød jeg lige efter nytår, da jeg havde købt denne udgivelse der udkom i Danmark i efteråret. Produktionsmæssigt kan den ikke være med i forhold til det TV vi ser i dag, men fortællermæssigt er den stadigvæk af høj klasse. Uden tvivl en af de største klassikere den lille skærm har set.

Katyn
Denne film fra den polske mesterinstruktør Andrzej Wajda købte jeg hjem fra Polen, som er det eneste sted den er udkommet på DVD. Filmen handler bl.a. om russernes massakre på polske soldater under 2. verdenskrig, og er en virkelig god film. Den har biografpremiere i et par danske biografer i morgen.

Burn After Reading
Coen-brødrenes nyeste film havde jeg ikke de helt store forventninger til, for jeg synes den så lidt for letbenet ud, men det må jeg tage i mig igen. Joel og Ethan leverer igen varen med denne virkelig sjove komedie, som er meget mere, end det man kan se på overfladen.

Young Guns II
Jeg faldt over denne i Føtex til billige penge, og fik den endelig købt. De to Young Guns-film er ikke på nogen måde store værker, men de er rigtig underholdende, og at jeg så og nød dem så meget som barn, er en stor del af forklaringen på, at jeg i dag er så glad for westerns som jeg er.

Blue Velvet
David Lynchs fantastiske Blue Velvet har jeg savnet i samlingen i lang tid, og jeg fik den endelig købt hjem fra Second Spin. Det samme gjorde jeg med de fire næste film:

Kansas City
Robert Altmans fremragende hyldest til jazz og hjembyen Kansas City.

The Purple Rose of Cairo
Endnu en dejlig Woody Allen-film til samlingen. Nu mangler jeg kun 2 af Woody Allens film!

In the Heat of the Night
Oscar-vinderen med en fremragende Sidney Poitier i hovedrollen, og en Rod Steiger i en Oscar-vindende præstation der er blandt mine yndlings skuespillerpræstationer nogensinde.

Death and the Maiden
Roman Polanskis drama om hævn. Med købet af denne blev min Polanski-samling komplet!

Appaloosa
God western instrueret af Ed Harris. Filmen kom fornylig op i nogle få danske biografer, og jeg har anmeldt den her.

Wall-E
Nyeste Pixar-film har fået masser af ros, og vinder uden tvivl Oscaren for bedste animationsfilm. Også helt fortjent. Den er fremragende, men efter min mening ikke helt på højde med Pixars forrige film Ratatouille. Jeg anmeldte Wall-E da den var i biografen, og den anmeldelse kan findes her.

The Scalphunters
Western med Burt Lancaster, instrueret af nu desværre afdøde Sydney Pollack. En rigtig god film.

Play Misty for Me
Med sin debut som filminstruktør beviste Clint Eastwood, at der var meget mere i ham, end en barsk skuespiller i hårdkogte film. Han har siden instrueret mere end 20 film. Flere af dem mesterværker.

The Birdcage
Robin Williams, Nathan Lane og Gene Hackman er fremragende i Mike Nichols' skøre komedie, baseret på en fransk film.


Det var så det jeg har købt i den sidste måneds tid. Jeg regner med at blive ved med at komme med en lille opdatering på min DVD-samling en gang om måneden her i det nye år, og husk, at hele min filmsamling kan altid ses på min DVD-Profiler side lige her.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home