24 December 2007

Biografanmeldelse: Fortryllet

Fortryllet - Et moderne eventyr i New York

instrueret af: Kevin Lima.
med bl.a.: Amy Adams, Patrick Dempsey, James Marsden, Timothy Spall, Susan Sarandon.

Giselle bor i tegnefilmslandet Andalasien. Hun drømmer om prinsen på den hvide hest, og drømmen går i opfyldelse, da Giselle i bogstaveligste forstand falder ned på en hvid hest med en prins siddende på..! Det er kærlighed ved første blik, og prinsen og Giselle skal selvfølgelig giftes med det samme. Det er prinsens onde stedmor dog ikke meget for, da det vil betyde, at hun mister tronen til Giselle. Så hun lokker Giselle hen til en magisk brønd, og skubber hende derned i. Brønden viser sig at være en port til et sted hvor "ingen lever lykkeligt til deres dages ende". Det er vores verden! Nutidens Manhattan. I denne skræmmende nye verden føler Giselle sig hurtigt fortabt, men da hun møder den enlige far Robert og hans datter Morgan, ser tingene pludselig lidt lysere ud. Og mens Giselle prøver at finde ud af hvad der er sket med hende, er prinsen på den hvide hest på vej for at hjælpe hende - sammen med det frygtløse jordegern Pip!

Fortryllet starter som traditionel tegnefilm når vi er i Andalasien, og fortsætter som rigtig film da Giselle kommer til vores verden, og begge steder er Amy Adams, ja undskyld det oplagte ord, fortryllende i rollen som Giselle! Amy Adams fik for to år siden sit gennembrud i den lille film Junebug, der gav hende en Oscarnominering for bedste kvindelige birolle, og hvis der er nogen retfærdighed til, så bliver hun Oscarnomineret igen i år. Hun er simpelthen bare fantastisk i denne rolle, og det er ikke alle og enhver der ville kunne spille en lyslevende Disney-prinsesse så overbevisende som Adams gør det i denne film. Og selv når filmen bliver lidt for fjollet, hvilken den desværre gør et par gange for meget (inkl. en alt for overdrevet slutning), så holder Amy Adams fast i troværdigheden.

(copyright: Buena Vista)

Det vrimler med referencer til andre Disney-film i Fortryllet, og på den måde er den ligeså meget rettet mod alle os barnlige sjæle, som den er rettet mod børn. Meget apropos i denne tid, så giver det nærmest julelys i øjnene at sidde og kigge efter alle de små finurlige hentydninger der er til Disney-klassikere som bl.a. Snehvide, Askepot og Den lille Havfrue. Også på musiksiden er der skrevet Disney ud over det hele med store bogstaver. Alan Menken står for musikken og sangene til Fortryllet, og han har i karrieren vundet hele 8 Oscars for sine kompositioner til diverse Disney-film. Han har endnu engang lavet noget musik der går lige i hjertet, og det er lige før man rejser sig op fra biografsæddet og synger med, når hele Central Park bryder ud i sang og dans!

Fortryllet er en af de mest opfindsomme og uimodstålige film Disney-studierne har spyttet ud i mange år, og det er sådan en film hvor man opdager, når lyset tændes i biografen igen, at man bare sidder med et fjollet grin over hele fjæset. Det kan godt være, at jeg er i ekstra julehumør, og giver denne film en halv til en hel stjerne mere end hvad et gensyn vil kunne holde til. Men så skidt. Engang imellem må man tage paraderne ned og overgive sig. Det er jo kun jul én gang om året, og denne film er bare ren magi og i sandhed en fortryllende oplevelse.