07 January 2011

Biografanmeldelse: Due Date

instruktion: Todd Phillips.
med bl.a.: Robert Downey Jr., Zach Galifianakis, Michelle Monaghan, Jamie Foxx.
bio-premiere d.: 6 januar 2011.
distributør: Sandrew Metronome.

John Hughes 80'er-klassikeren Plains, Trains and Automobiles, der også går under den mere mundrette danske titel Røvtur på 1. klasse, har ikke levet forgæves, for årets første grinetur i biografen skylder filmen med Steve Martin og John Candy i hovedrollerne rigtig meget.

Det hele begynder da arkitekten Peter Highman skal hjem til Los Angeles i tide til at være med til at konen skal føde ved kejsersnit. Allerede ved ankomsten til lufthavnen i Atlanta går det dog galt. Han render ind i den håbefulde skuespiller Ethan Tremblay, som er på vej til Hollywood. Den klodsede klumpe-dumpe Ethan formår at få smidt dem begge af flyet, og Peter mister både sin bagage og sin tegnebog, så han er nødsaget til at sætte kurs mod Los Angeles i bil sammen med Ethan, som har lidt penge at bruge på turen.

En begivenhedsrig tur venter forude for det umage makkerpar, og Peter oplever i løbet af de få dage i selskab med Ethan, at blive skudt med en gummikugle af en flybetjent, få tæv af en krigsveteran i kørestol og brække armen i et biluheld. Og det er kun en lille del af det der sker med den hårdt prøvede Peter.

(copyright: Sandrew Metronome)
Instruktøren Todd Phillips, der stod bag den populære The Hangover, som i de danske biografer gik under titlen Tømmermænd i Vegas, har i Due Date genbrugt et af sin forrige films helt store aktiver, nemlig komikeren Zach Galifianakis, og hans figur i Due Date er som taget direkte ud af The Hangover. Igen spiller han en mand uden skyggen af sociale færdigheder. En mand som kan sige de mest absurde og bizare ting, men på samme tid få det til at lyde ganske normalt! Overfor ham er Robert Downey Jr. perfekt som den lidt arrogante Peter, og Due Date byder på et herligt samspil mellem de to på deres tur tværs over USA.

Due Date er hårdt men ærligt sagt ikke en komedie der vil blive husket for noget som helst. Men den leverer det den skal. Godt med grin og sjove situationer, samt et par yderst veloplagte hovedrolleindehavere. Flere situationer i løbet af filmen går desværre ud på et overdrev, og ender med at blive lidet troværdige. F.eks. da Ethan er kørt forkert og de to rejsekammerater er endt i Mexico, og her må prøve at slippe væk fra nogle grove mexicanske grænsebetjente.

Men alligevel kommer Due Date ind med mere end bare skindet på næsen, og det er ikke mindst grundet samspillet mellem Downey Jr. og Galifianakis, og den herlige måde hvorpå de leverer manuskriptets af og til ganske kvikke replikker.