04 March 2008

DVD-anmeldelse: The Kingdom

The Kingdom

udgivet d. 4/3-2008 af Universal.

instruktion: Peter Berg.
med bl.a.: Jamie Foxx, Chris Cooper, Jennifer Garner, Jason Bateman.

Et skarpt bevogtet amerikansk beboelseskvarter i Saudi Arabiens hovedstad Riyadh bliver angrebet af terrorister, med mange døde og endnu flere sårede som resultat. FBI agenten Ronald Fleury og tre kollegaer tager afsted til Saudi Arabien for at hjælpe med opklaringsarbejdet, men frustrationerne breder sig da de ankommer til landet. De må stort set kun observere, og skal overlade arbejdet til de saudiske myndigheder, men med hjælp fra den saudiske oberst Al Ghazi, bliver de mere og mere involveret, og på et tidspunkt indser alle, at det er på tide at lægge forskellighederne til side, og kæmpe mod deres fælles fjende; lederen af en lokal terrorcelle.

The Kingdom er en af de mange politiske film der blev produceret i USA sidste år, men den har det problem, at den ikke rigtig kan finde ud af, om den vil være et politisk indslag, eller en rendyrket spændings/actionfilm. De store navne som Chris Cooper, Jennifer Garner og Jason Bateman gør hvad de kan med deres klichéfyldte roller, mens Jamie Foxx er god i hovedrollen som agent Fluery. Han er efterhånden blevet god til at spille denne slags sammenbidte roller, og det klæder ham.

Men præcis ligesom i Rendition - Afsløringen, som jeg anmeldte her på Filmhjørnet i går, er det de ukendte navne der gør det bedst. I rollen som Al Ghazi giver den israelske skuespiller Ashraf Barhom et flot og nuanceret portræt af en mand som elsker sit land, og vil gøre alt for at bekæmpe dem der vil angribe det, uanset hvilke konsekvenser det har for ham selv. I en mindre rolle, som en af de saudiske betjente der hjælper FBI folkene med opklaringsarbejdet, er Ali Suliman ligeså god. Han gav i øvrigt en fantastisk præstation i 2005 i en af hovedrollerne i den fremragende Paradise Now.

Fortællermæssigt halter The Kingdom en smule. Filmen er desværre lidt for lang tid om at komme i gang, og den gør nogle kluntede forsøg på at sige nogle ting om kulturforskellen mellem den vestlige og den arabiske verden. Når The Kingdom alligevel er en seværdig film, så er det fordi den på et tidspunkt ændrer karakter. Når filmen går fra opklaringsarbejdet og bureaukratiet, til selve jagten på gerningsmændene, så får den virkelig fuld skrue, og når instruktør Peter Berg kan skabe en så rå og intens spænding som han gør i filmens sidste 25-30 minutter, så er det en skam, at han ikke gør noget mere brug af det.

DVD'en:
The Kingdom kommer i en god og solid DVD-udgivelse, med flotte billeder og lyd, og en del godt ekstramateriale der bl.a. indeholder kommentarspor med instruktøren, slettede scener og en række bag om kameraet programmer.

Film: 3½/6 stjerner.
DVD: 4/6 stjerner.