04 March 2008

DVD-anmeldelse: A Mighty Heart

A Mighty Heart

udgivet d. 26/2-2008 af Paramount DK.

instruktion: Michael Winterbottom.
med bl.a.: Angelina Jolie, Dan Futterman, Irfan Khan.

I starten af 2002 blev den amerikanske journalist Daniel Pearl kidnappet i Karachi, Pakistan. Kort tid efter blev hans lemlæstede lig fundet, og en video der viste den brutale henrettelse af ham, blev sendt til diverse medier. Michael Winterbottoms A Mighty Heart fortæller denne historie, og er baseret på Daniel Pearls hustru Marianes bog af samme navn. Filmen følger Marianes svære kamp i tiden efter Daniel er forsvundet, og beskriver den kamp mod uret som hun og hele efterforskningsholdet er udsat for.

Den engelske instruktør Michael Winterbottom har sammen med den danske filmfotograf Marcel Zyskind skabt nogle levende og kaotiske billeder af storbyen Karachi, og Winterbottoms helt særlige dokumentariske stil, plus Angelina Jolies fremragende præstation, er med til at løfte A Mighty Heart. Angelina Jolie har tillagt sig en fransk/engelsk accent i rollen som Mariane Pearl, men den er ikke 100% gennemført hele filmen igennem. Jolie er alligevel meget troværdig i rollen, og hun rammer den rette balance mellem sårbarhed og viljestyrke. Det ville have været helt fortjent, hvis hun havde fået den Oscarnominering, som mange havde regnet med at hun ville få.

Når man laver en film, hvor folk kender udfaldet af historien, så er den største udfordring altid at bibeholde tilskuerens interesse gennem hele filmen. Og det lykkes kun til dels for Winterbottom, for filmen truer en overgang med at gå i tomgang. Der bliver ind imellem næsten for meget afstand til den tragiske begivenhed, og på trods af enkelte flash-back sekvenser hvor vi ser Daniel og Mariane som et lykkeligt par, så er fortællingen i A Mighty Heart meget konventionel. Den går fra A til Z, og er meget enkel i sin portrættering af efterforskningen. Men filmen er spændende, og den fortæller en historie der fortjener opmærksomhed.

DVD'en:
A Mighty Heart er optaget digitalt, men når billedet alligevel ikke er mere klart og tydeligt end det er, skyldes det måden film er optaget på, som giver et meget realistisk udseende. Desuden giver lydsporet en god og stemningsfyldt oplevelse. Af ekstramateriale byder DVD'en på et rigtig godt og informativt making-of program, og et par programmer der belyser journalisters af og til farlige arbejde.

Film: 4/6 stjerner.
DVD: 3½/6 stjerner.