27 January 2010

Biografanmeldelse: Det' indviklet

Det' indviklet

instruktion: Nancy Meyers.
med bl.a.: Meryl Streep, Steve Martin, Alec Baldwin.

Den rutinerede instruktør og manuskriptforfatter Nancy Meyers, der har været i branchen i 30 år, fik i 2003 stor succes da hun bragte Jack Nicholson og Diane Keaton sammen i den romantiske komedie Når du mindst venter det, hvor de romantiske forviklinger og genstridigheder var lagt i hænderne på et midaldrende par, og ikke som i de fleste film i genren fra Hollywood, de unge og smarte. Meyers bruger mange af de samme tricks i Det' indviklet, men det fungerer igen på fin vis.

Meryl Streep spiller Jane. En kvinde i 50'erne, som rettede sin opmærksomhed mod sin karriere og tre børn, da hun 10 år tidligere måtte igennem en slem skilsmisse med manden Jake. Jane har en succesfuld forretning og et dejligt hjem, som hun har planer om at lave en ny stor tilbygning til, mens Jake ikke rigtig hygger sig med sin nye unge kone og hendes frække søn. Da Jane og Jake begge er taget til New York, for at være med til sønnens eksamen fra college, tager tingene en drejning. De falder for hinanden igen, og så bliver det indviklet.

Præcis som i Når du mindst venter det lever og ånder Det' indviklet på grund af et veloplagt par filmstjerner i hovedrollerne. Meryl Streep er præcis så seværdig som hun plejer at være, og hun udfylder perfekt rollen som Jane, der nu hvor børnene er fløjet fra reden, har ekstra tid til at hellige sig selv og sine veninder. Altså lige indtil Jake kommer ind i billedet igen, og arkitekten Adam, der arbejder på hendes hus, også begynder at vise interesse. Steve Martin spiller dejligt neddæmpet rollen som Adam, mens Alec Baldwin slår sig løs som storcharmøren Jake.

(copyright: Universal Pictures/UIP)

Omgivelserne i Det' indviklet er nærmest perfekte, og som taget ud af et livsstilsmagasin. Fornem villa, moderigtigt tøj og store skinnende biler. Men den fine modsætning som Meyers selv bringer til løjerne er, at selve menneskene ikke er perfekte, og det hele udstilles på en drillende måde, der for publikum giver nogle morsomme øjeblikke. Janes øjenlåg er med alderen begyndt at hænge og genere, og efter Jake og Jane begynder at fjolle rundt igen, vil hun bestemt ikke vise sig nøgen for ham, da hun så helt anderledes ud da de var gift! Selv har han fået flere overflødige kilo på kroppen, og det kommer der også meget sjov ud af, selvom det ikke rigtig er noget der bekymrer ham.

Isoleret set er der tværtimod ikke så forfærdelig meget kød på Det' indviklet, og faktisk er det hele slet ikke så indviklet som titlen ellers antyder. Filmen har en del unødvendigt indhold, og bl.a. bringer nogle scener med Janes storgrinende veninder ikke noget som helst ind i handlingen, og det samme sker med sidehistorien med Jane og Jakes datters forlovede, som tidligt opdager svigerforældrenes nye forhold til hinanden. Det kunne have gjort den næsten to timer lange film mere flydende, hvis nogle af de scener var blevet droppet, fordi de mest af alt fungerer som fyld.

Men det er ikke noget der gør, at man ikke kan anbefale Det' indviklet. Den har en herlig humor og den holder af sine karakterer, både deres gode og knap så gode sider. En film der fra start til slut er et behageligt selskab.