10 January 2011

Biografanmeldelse: Winter's Bone

instruktion: Debra Granik.
med bl.a.: Jennifer Lawrence, John Hawkes, Dale Dickey.
bio-premiere d.: 6 januar 2011.
distributør: Miracle Film.

Selvom det er Hollywood vi ofte forbinder med amerikansk film, så bliver der produceret masser af amerikanske film som er lavet langt væk fra filmbyens blitzlys og røde løbere. Ofte med et budget der er langt mindre, end hvad mange danske film koster at lave. Disse film kan godt forsvinde i mængden af større film med større stjerner i hovedrollerne, men af og til dukker der en film op, som har det der skal til, og netop fordi den har alle kvaliteterne, pludselig befinder sig i blitzlyset og på de røde løbere.

En sådan film er Winter's Bone. Historien udspiller sig i en øde, fattig egn i Ozark-bjergene i det sydlige Missouri, og det amerikanske filminstitut har allerede udnævnt filmen som en af 2010s ti bedste amerikanske film, mens den unge hovedrolleindehaver Jennifer Lawrence er blevet nomineret til store priser for sin præstation. Næste stop kunne meget vel bliver Oscaruddelingen til februar, og det vil være fuldt fortjent, hvis hun om et par uger får den Oscarnominering, som mange forventer hun vil få.

(copyright: Miracle Film)
Lawrence er nemlig intet mindre end imponerende som den 17-årige Ree. Hun er som en forælder for sine to mindre søskende. Moderen sidder syg i en stol hele dagen, og den kriminelle far er pludselig forsvundet. Han er involveret i methamfetaminproduktion, og skulle have været i retten inden længe. Huset blev ved hans løsladelse sat i kaution, og hvis ikke Ree finder faderen snart, mister de huset. Så hun begiver sig ud på de støvede veje for at lede, men hun bliver mødt af lukkede døre og familiehemmeligheder.

Rees meget viljestærke og hårde ydre fanger Lawrence perfekt, men Ree er også bare et barn, der er blevet tvunget til at blive voksen for hurtigt, og den usikkerhed det utvivlsomt fører med sig, ses på samme tid i Lawrences præstation, der på overbevisende måde fanger alle nuancer i figuren hun spiller. Jennifer Lawrence har før gjort sig bemærket i den oversete The Burning Plain, og der er ingen tvivl om, at vi vil komme til at høre meget mere til hende i de næste mange år.

Winter's Bone tager på et tidspunkt en brat drejning, og udvikler sig fra at være et socialrealistisk portræt, til at være en decideret thriller. Det er en ændring som jeg personligt havde lidt svært ved at godtage lige med det samme, men filmen formår at finde sporet igen, og udvikler sig derfra på en måde, så vi ikke er i tvivl om, at disse mennesker må og skal være lige så hårdføre som det grå og trøstesløse landskab som de kalder for hjem.