25 May 2008

Biografanmeldelse: Indiana Jones og krystalkraniets kongerige

Indiana Jones og krystalkraniets kongerige

instruktion: Steven Spielberg.
med bl.a.: Harrison Ford, Cate Blanchett, Shia LaBeouf, Karen Allen, Ray Winstone, John Hurt, Jim Broadbent.

Der er gået 19 år siden Indiana Jones, vennen Sallah, Indys far Henry og Marcus Brody red ud i solnedgangen. Marcus og Indys far er borte, og som dekanen på det universitet hvor Indiana Jones stadigvæk er ansat siger; "Vi er nået den alder, hvor livet holder op med at give os ting, men begynder at tage dem". Men selvom Dr. Jones er ved at være godt oppe i årene, så er han stadigvæk i fuldt vigør, og det er på en udgravning i Mexico, at han og kollegaen Mac bliver taget til fange af en flok russere, som leder efter et mystisk krystalkranie, der ifølge legenden kan give uovervindelige kræfter til den der bringer kraniet tilbage til et tempel i Amazonjunglen.

I første omgang slipper Indy væk fra russerne og deres iskolde leder, men da den unge Mutt Williams opsøger Indy og fortæller, at Indys tidligere kollega professor Oxley var på sporet af krystalkraniets hemmeligheder, begiver Indy og Mutt sig mod et eventyr i Sydamerika - med russerne lige i hælene!

(copyright: Paramount Pictures, Lucasfilm, UIP)

Instruktør Steven Spielberg har selvfølgelig også stået bag kameraet på denne Indiana Jones film, præcis som han gjorde på de tre første, og Spielberg beviser, at han er og bliver Hollywoods allerstørste legebarn. Spielberg viser sig endnu engang sig som den mesterlige fortæller han altid har været, og der er kælet for hver en detalje i filmen.

De tre første Indiana Jones film havde et helt specielt udtryk. De foregik i 30'erne, og var inspireret af eventyrserier fra fjernsynets barndom. Vi er nu i en anden tid. Næsten 20 år er gået. Krigen er slut, nazisterne er borte, men en ny fjende har rejst sig, og en af de ting man gør godt i filmen er, at det lykkes at placere Indy i denne for både ham og os nye tid. Jovist, 50'erne er gengivet uden at bekymre sig det mindste om, om det bliver klichéfyldt, men det er helt ok. Indiana Jones filmene har altid været pastiche, så det er som det skal være.

Men det store spørgsmål er, om Spielberg og Co. formår at leve op til de første film - svaret er et klart nej. Indiana Jones og krystalkraniets kongerige er bestemt en underholdende film, men den mangler den charme som de første tre film havde. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er af den mening, at den første Indiana Jones film, Jagten på den forsvundne skat, er en af de bedste film der nogensinde er lavet. Det er en fuldstændig uimodståelig film, og som eskapistisk eventyrfilm er den bare en drøm.

I de første tre film følte man en reel fare når Indiana Jones var oppe imod skurkene. Indiana Jones var hård, men ikke usårlig. Men dette er pist væk her i film nr. 4, og Spielberg begår desværre samme fejl som Peter Jackson gjorde med sin genindspilning af King Kong. Actionscenerne trækker alt for langt ud, og en fuldstændig overdrevet brug af moderne computereffekter gør, at disse scener føles aldeles charmeforladt og nærmer sig det tegnefilmsagtige.

Men hvis den ikke helt kan leve op til de andre film, er den så, når det kommer til stykket, en værdig efterfølger? Bestemt. Harrison Ford træder perfekt ind i rollen igen, og han virker mere inspireret som skuespiller, end han har gjort siden starten af 90'erne. For fans af serien er det også en fryd at se Karen Allen tilbage i rollen som Marion. Indiana Jones fans har altid vidst det. Indy og Marion hører sammen. Spielberg ved også godt, at hun er kvinden for Indy, som siger det bedst selv, da han skal forklare Marion hvorfor det altid er gået galt for ham med andre kvinder; "De havde alle et stort problem. De var ikke dig, skat" - Ikke et øje er tørt!

Så selvom der er flere ting der trækker ned, og man stilmæssigt har truffet nogle valg, som efter min mening ikke hører hjemme i en Indiana Jones film, så kan vi ikke komme udenom, at filmen på mange måder er vellykket. Man kan mærke, at alle virkelig har nydt at lave denne film, og det smitter af på tilskueren. Og især filmens første tredjedel har den charme og frækhed, som jeg forventer af en Indiana Jones film, mens den specielle tørre humor fra de første film også er intakt i starten af filmen. Indiana Jones og krystalkraniets kongerige er ikke nogen perfekt film, men den binder en fin lille sløjfe på Indy-universet.