07 February 2009

Biografanmeldelse: Han er bare ikke vild med dig

Han er bare ikke vild med dig

instruktion: Ken Kwapis.
med bl.a.: Ginnifer Goodwin, Jennifer Aniston, Scarlett Johansson, Jennifer Connelly, Ben Affleck, Justin Long, Kevin Connolly, Bradley Cooper, Drew Barrymore.

Han er bare ikke vild med dig er en rigtig tøsefilm, men fyrene kan nu også godt være med, for selvom pigerne i filmen får smidt rigelige brokkerier ud over fyre som ikke er til at stole på, så konkluderer filmen også, at den mandlige halvdel af befolkningen måske godt alligevel kan bruges til noget fornuftigt. Hvis bare man finder den rette.

Man skal følge godt med, hvis man vil holde styr på alle personerne i Han er bare ikke vild med dig. Gigi er ved at gå ud af sit gode skind over at Conor ikke har ringet til hende efter deres date, men Conors ven Alex har et par sandheder at fortælle Gigi om fyre. Conor er mere interesseret i Anna, som møder og forelsker sig i den gifte Ben. Bens kone Janine har travlt med at sørge for, at ombygningen af deres hus bliver præcis som det skal være, og på arbejdet må hun lytte til Gigis problemer med kærligheden, og Beths irritation over, at Neil, kæresten gennem syv år, ikke vil giftes. Som et puslespil der lidt efter lidt afslører det store billede, fører Han er bare ikke vild med dig os gennem sorger og glæder over den svære kærlighed, som måske, måske ikke, kan løses når puslespillet er færdigsamlet.

(copyright: New Line Cinema/SF Film)

De store navne som Ben Affleck, Drew Barrymore, Scarlett Johansson, Jennifer Aniston og Jennifer Connelly er alle seværdige i større og mindre roller i filmen, men det er dog den stadigvæk forholdsvis ukendte Ginnifer Goodwin der stjæler billedet i rollen som den optimistiske og kærlighedshungrende Gigi. Hvordan man bare ikke kan være vild med hende, er noget af en gåde! Gigis mere og mere desperate søgen efter den rette, er filmens klart stærkeste side, og her får vi det meste af den humor, som filmen ellers ind imellem tilsidesætter til fordel for nogle mindre vellykkede forsøg på at dramatisere forholdet mellem nogle af personerne.

Det er svært at jonglere med mange historier på én gang. Vi ser det igen og igen, og det mislykkes oftere end det lykkes til perfektion. Men der er også det midt imellem, og her stiller Han er bare ikke vild med dig sig. Filmen formår fint at få de forskellige figurers personligheder frem, og selvom vi kun kommer lige ind under overfladen, så er det dog et yderst professionelt stykke manuskriptarbejde. Dissse ægte ensemble-film med masser af hovedpersoner, hvor historien på fin vis formår at flette de forskellige figurers historier ind i hinanden, er skam interessante nok, men man skal holde tungen lige i munden, for faren er, at man får publikum til involvere sig mere i en persons historie end en andens. Og det er noget Han er bare ikke vild med dig desværre ikke kan sige sig fri for.

Når alt kommer til alt er Han er bare ikke vild med dig dog en herlig film om det svære kærlighedsliv. Den er ikke mere end den giver sig ud for at være, og den prøver aldrig på at være belærende eller lade som om den har alle svarene. Pointerne om den satans kærlighed leverer den med et glimt i øjet, og det klæder den.