15 February 2009

Biografanmeldelse: Operation Valkyrie

Operation Valkyrie

instruktion: Bryan Singer.
med bl.a.: Tom Cruise, Bill Nighy, Terence Stamp, Tom Wilkinson, Christian Berkel, Eddie Izzard, Carice van Houten, Kenneth Branagh.

Operation Valkyrie har ikke haft en nem vej til det store lærred. Først var der problemer og modstand da filmen skulle optages i Tyskland, på grund af hovedrolleindehaver Tom Cruises tilknytning til Scientology. Senere var der flere scener der skulle optages om, og filmens premieredato blev flyttet frem og tilbage op til flere gange, hvilket skabte rygter om noget værre makværk. Men det er på ingen måde sandt. Operation Valkyrie er en filmteknisk imponerende bedrift, og som spændingsfilm er den uhyre effektiv, hvilket er flot opnået, da vi kender historiens udfald.

Ikke alle tyskere var begejstret for Hitlers tredje rige, og selv i de militære rækker var der modstand. Hitler overlevede flere attentater, og Operation Valkyrie fortæller om et af dem, udført af en gruppe militærfolk og ledere af modstandsbevægelsen. Fælles for dem alle var, at de ikke kunne stå inde for det rige Hitler ville skabe. "Ved at tjene mit land, har jeg bedraget min samvittighed", siger filmens hovedperson Claus von Stauffenberg. Så man planlægger at dræbe Hitler og overtage magten, og Stauffenberg er manden der skal placere en bombe nær Hitler, men hvis den minutiøse planlægning slår fejl, bliver både de selv og deres familier jaget vildt.

Tom Cruise står i spidsen for en lang række fremragende engelske skuespillere, som alle gør det godt i Operation Valkyrie. Selv spiller Cruise sin rolle meget neddæmpet, og han får god støtte af især Bill Nighy og Terence Stamp som to af missionens ledere, og Tom Wilkinson som den vægelsindede General Fromm, mens både Kenneth Branagh og Eddie Izzard gør det godt i mindre roller, som desværre er alt for små, set i forhold til hvor interessante deres karakterer er.

(copyright: MGM/United Artists/SF Film)

Manuskriptforfatter Christopher McQuarrie leverede det Oscar-vindende manuskript til Operation Valkyrie-instruktør Bryan Singers gennembrudsfilm The Usual Suepcts i 1995, men det er meget begrænset hvad han har bedrevet siden da. McQuarries manuskript til Operation Valkyrie byder ikke på den mindste skygge af de genialiteter han kom med i The Usual Suspects, og filmen mangler i den grad en karakterskildring af alle personerne vi stifter bekendtskab med.

Personerne er såmænd troværdige nok i sig selv, men de har ingen dybde, og vi lærer dem ikke at kende som mennesker. Det er figurer som opfylder de krav filmen fortællermæssigt stiller til dem. Ikke andet. Læs en bog om de virkelige mennesker, og man ville uden tvivl få meget mere af vide om deres bevæggrunde for at gøre som de gjorde. Det er mere de historiske begivenheder McQuarrie fokuserer på med sit manuskript, og det er derimod fremragende udført.

Der er lagt et stort arbejde i detaljerne i filmen, og på intet tidspunkt virker den utroværdig. Fra Hitlers Ulveskanse, til Berlins store hovedkvarterer for nazi-regimets styre, er det som om vi bliver ført tilbage i tiden, og produktionsmæssigt er Operation Valkyrie simpelthen fantastisk. Det er den også spændingsmæssigt, og filmen skaber mange nervepirrende scener. Både elementært og veludført spænding når Stauffenberg og de andre planlægger attentatet og håndterer sprængstoffer, men også flere mere dystre spændingsmomenter, og bl.a. når Stauffenberg ankommer til Hitlers private residens og træder ind i rummet hvor Goebbels, Himmler og Hitler selv befinder sig, har filmen en af sine mange dybt intense scener.

Efter at have leget med film som X-Men og Superman Returns, har Bryan Singer med Operation Valkyrie begået sin klart bedste film siden han brød igennem med The Usual Suspects. Operation Valkyrie har sine mangler, men den vinder på håndværket, og er en spændingsfilm i absolut topklasse.