10 August 2008

Biografanmeldelse: The X-Files: I Want to Believe

The X-Files: I Want to Believe

instruktion: Chris Carter.
med bl.a.: David Duchovny, Gillian Anderson, Amanda Peet, Billy Connolly.

Det er seks år siden den banebrydende Tv-serie The X-Files, eller Stengt fortroligt, som var den danske titel, sluttede efter 9 succesfulde sæsoner. En film kom i midten af seriens levetid, og der har lige siden været tale om endnu en film. Den er her nu endelig. I The X-Files: I Want to Believe vender Mulder og Scully tilbage.

Men det er lidt anderledes, end det vi kender. Mulder lever i skjul, og Scully er vendt tilbage til lægefaget på et hospital. Men en dag bliver Scully kontaktet af FBI, som nu har brug for Mulders hjælp. Han er officielt stadigvæk på flugt fra dem, men hans hjælp vil føre til, at sagen mod ham bliver glemt. En FBI-agent er forsvundet, og en tilsyneladende synsk katolsk præst påstår, at han kan se hende, og lede FBI til hende. Men præsten er tidligere dømt for pædofili, og man tvivler på hvad hans motiver er. Derfor skal Mulder ind i sagen for at finde ud af, om præsten virkelig er synsk.

Jeg sad tilbage med ét stort spørgsmål, da The X-Files: I Want to Believe var slut - Hvad er formålet med denne film? Nu den er kommet lidt på afstand, er spørgsmålet dog mindre vigtigt, for The X-Files: I Want to Believe står på bundlinien som en værdig tilføjelse til X-Files-universet. Filmen står dog også meget alene, og fungerer sådan set ikke som andet end et forlænget afsnit af serien. Og netop det, at man har skubbet serien lidt i baggrunden, er måske grunden til min oprindelige undren.

(copyright: 20th Century Fox)

Det man gør godt med The X-Files: I Want to Believe er, at man gør hele mantraet "I want to believe" fra Tv-serien til et generelt livssyn, og ikke bare Mulders søgen efter det der måske, måske ikke, er "derude" i nattehimlen. Mange vil måske stå undrende overfor dette, men faktisk havde flere af seriens afsnit også deciderede religiøse spørgsmål og undertoner. Forholdet mellem Mulder og Scully er også virkelig godt skildret, og i flere rigtig gode scener kommer vi dybt ind under huden på disse to personer, som har været så meget igennem sammen.

For fans af serien er problemet nok, at man sætter sig lidt mellem to stole. For på den ene side får vi en film, der bl.a. fokuserer på forholdet mellem Mulder og Scully, til glæde for os der har fulgt med i seriens udvikling over årene, men på den anden side får vi også en overordnet historie, som også fungerer for dem der ikke har set serien, men som så flere steder bliver lidt for ligegyldig for os andre.

Men det ændrer ikke på, at dette er en spændende film, som også er teknisk flot udført. Der er både ro og uhygge når de store snefnug daler ned over landskabet, og filmen åbner langsomt men sikkert op for historiens egentlige hovedtemaer. Desværre går det lidt i stykker til slut, for man prøver næsten for meget på at få alle trådene til at hænge sammen. Nogle åbne spørgsmål ville ikke have gjort noget, og ville have være helt i seriens ånd.