24 July 2008

Biografanmeldelse: The Dark Knight

The Dark Knight

instruktion: Christopher Nolan.
med bl.a.: Christian Bale, Heath Ledger, Gary Oldman, Michael Caine, Morgan Freeman, Aaron Eckhart, Maggie Gyllenhaal.

Efter Tim Burtons to ganske fine og vellykkede Batman-film i 1989 og 1992, var instruktør Joel Schumacher næsten egenhændigt ved at ødelægge seriens renomé med de forfærdelige Batman Forever og Batman and Robin. Det skulle blive den engelske instruktør Christopher Nolan der reddede Batman, da han nulstillede historien om Gothams beskytter i Batman Begins fra 2005, og gav os hele baggrunden for rigmanden Bruce Waynes "opfindelse" af den mørke ridder.

Nu fortsætter historien i The Dark Knight, der faktisk gør den allerede fremragende Batman Begins endnu bedre, og slet ikke ville have fungeret ligeså godt uden den. The Dark Knight fortsætter hvor Batman Begins slap, men denne gang er det mere dystert. Mens Bruce Wayne selv tænker over om det han gør nu er rigtigt, eller om hans selvtægt overfor forbryderne bare skaber mere ballade, er en djævelsk skikkelse løs i byen. En mand uden skrupler, en mand som vil grave det værste og mørkeste frem i alle mennesker han støder ind i på sin vej.

(copyright: Warner Bros./Sandrew Metronome)

Alt hvad der er blevet sagt og skrevet om Heath Ledger i rollen som Jokeren, er sandt. Han er fuldstændig fantastisk, og en Oscar-nominering burde være en formsag. Jokeren er en hensynsløs og navnløs psykopat, som ikke har noget bestemt mål med sine morderiske gerninger. Han vil bare have det sjovt! Med en nervøs gang og gumlende og tyggede på hvert et ord der kommer ud af de skamferede mundvige, forsvinder Ledger totalt ind i denne figur, og for at sige det rent ud - når han ikke er til stede oppe på lærredet, så sidder man og venter på ham, og efter at have set Ledger folde sig ud som Jokeren, kan det være svært at tage selveste Jack Nicholson alvorligt i rollen i filmen fra 1989.

Heath Ledger døde tragisk i januar måned i år, og når man ser en præstation som denne, kan man ikke lade være med at begræde dette tab endnu mere, end vi gjorde for syv måneder siden (hvor jeg skrev denne hyldest til ham). Det Ledger nåede at vise i film som Brokeback Mountain, Candy, I'm Not There og altså nu The Dark Knight, i de sidste få år af sit alt for korte liv, er mere imponerende end hvad mange andre skuespillere når at vise på et langt liv. Med Ledgers tragiske død mistede filmbranchen et af sine største talenter, og nu hvor vi har set hvad han byder på i The Dark Knight, har han muligheden for at blive ophævet til et udødeligt ikon. Intet mindre.

Det hele skal selvfølgelig ikke handle om Heath Ledger, selvom det er svært at slippe ham. Christian Bale gentager rollen som Batman, og han er igen god. Der er ikke så meget at sige om ham. Han gør det han skal som både Batman og Bruce Wayne. Fra Batman Begins dukker også Gary Oldman, Michael Caine og Morgen Freeman op igen, og især Gary Oldman sætter sit præg på denne film. Det samme gør Aaron Eckhart i rollen som statsanklageren Harvey Dent, som Batman ser som den modige mand der via retssalene kan overtage rollen med at bekæmpe skurke i Gotham City. Maggie Gyllenhaal har overtaget rollen som Bruce Waynes' barndomsveninde Rachel fra Katie Holmes, og hun virker mere overbevisende som fremadstormende karrierekvinde, end Katie Holmes gjorde i Batman Begins.

Det Christopher Nolan og Co. har skabt med først Batman Begins og nu The Dark Knight, er enestående. Men man kan så også sige, at man netop med Batman har muligheden for at skabe en superheltefilm der bryder grænser i genren. Batman er ikke en superhelt med overnaturlige kræfter. Han er en helt almindelig mand, som bruger al sin energi og kræfter på at bekæmpe kriminalitet og uretfærdighed, og det gør netop, at man kan bringe realisme og psykologisk dybde ind i historien. Især Joel Schumachers to Batman-film var på denne led ubrugelige, og her havde man samtidig de mest overdrevne og karikerede skurke. I Batman Begins bragte man realismen ind i historien på fornem vis, og det fortsætter man med i The Dark Knight, der i 90-95% af filmen lige så godt kunne være enhver anden intelligent, hæsblæsende og tempofyldt actionfilm. Men problemerne ligger så i de sidste 5-10%. Desværre er flere af Batmans forskellige dimser og dingenoter i The Dark Knight lige end tand for smarte og fantastiske, og det er med til at trække filmens ellers så realistiske baggrund væk. Også skurken Two Face bliver en tand for tegneserieagtig, og netop Two Face er den største indvendning jeg har mod The Dark Knight.

I Batman Begins havde man plads til både Ra's Al Ghul og Scarecrow som skurke, og de supplerede fint hinanden i filmens historie, men i The Dark Knight er Jokeren så stor en naturkraft, at placeringen af Two Face som skurk bare virker distraherende. Man burde efter min mening havde ventet med at introducere Two Face til den forventede 3'er, præcis som man i Batman Begins sluttede med at lægge op til Batmans kamp mod Jokeren. Altså selvfølgelig ikke vente med at introducere den person der bliver til Two Face, for han er nødvendig for filmen, men selve forandringen til Two Face mener jeg man burde have ventet med, og kun antydet i slutningen. Det ville i mine øjne have givet denne 2½ time lange film et mere fokuseret handlingsforløb.

På trods af de små problemer jeg har med The Dark Knight, så vil jeg ikke tøve med at kalde den for et hovedværk i genren. Ikke bare i superhelte-genren, hvor den viser sig som en af de bedste, men også i action-genren generelt. Her har den dog lidt af de problemer som mange actionfilm har, nemlig at de stort opsatte actionsekvenser trækker alt for langt ud, og helt ærligt, så keder det mig. Men det er mere mit problem, end det er filmens problem.

Visuelt set er filmen af høj klasse. Fotograf Wally Pfister (som var Oscar-nomineret for Batman Begins) har skabt nogle virtuose kamerature, og krydret med makkerparret James Newton Howard og Hans Zimmers ildevarslende musik, og nogle special effects hvor CGI-computereffekterne er befriende neddæmpet, er The Dark Knight en af årets mest uundgåelige biografoplevelser.