20 September 2008

Biografanmeldelse: Hellboy II: The Golden Army

Hellboy II: The Golden Army

instruktion: Guillermo del Toro.
med bl.a.: Ron Perlman, Selma Blair, Doug Jones, Jeffrey Tambor, Luke Goss.

Den røde djævel med de afslebne horn og det bløde hjerte, er tilbage i instruktør Guillermo del Toros efterfølger til sin egen film fra 2004. Den onde prins Nuanda har planer om at underlægge sig hele verden, og dette skal ske ved at vække en mystisk og ustoppelig gylden hær til live. Dette kan ske ved at samle en guldkrone, som er delt i tre stykker. Prinsens søster har det stykke han mangler, men hun vil ikke overgive det og hele verden til sin bror. Ind kommer vore helte fra bureauet for paranormal forskning og forsvar, for at forhindre Nuanda i at opnå sit mål. Men det er ikke nemt at kæmpe mod ondskaben i samlet flok, når der er interne kærlighedsproblemer at slås med!

Ron Perlman er endnu engang i topform som Hellboy, og han er ene og alene grund til at se filmen. Hellboy har stadigvæk sit tvære sind og sine sarkastiske bemærkninger, og Perlman leverer en perfekt præstation. Alle figurerne i filmen er i det hele taget meget veludført, og det er måske bl.a. fordi vi kender personlighederne fra den første film.

Hellboys lunefulde humør, kæresten Lizs tålmodighed med ham, og amphibie-manden Abe Sapiens rolige væsen. Forholdet mellem heltene i bureauet er i det hele taget filmens bedste del, og en scene til tonerne af Barry Manilows bløde Can't Smile Without You er mesterligt iscenesat, da det er så langt fra det man forventer at finde i en film som denne, men alligevel passer perfekt til de figurer vi har med at gøre.

(copyright: Universal Pictures)

Overordnet set er Hellboy II dog en noget tvivlsom fornøjelse. Guillermo del Toro er allerbedst når han blander vores virkelige verden med det fantastiske, men det sker for sjældent i Hellboy II. Filmen foregår i vores verden, men vi får ikke rigtig følelsen af, at disse skabninger som Hellboy og venner er noget ekstraordinært i gadebilledet.

Nu har del Toro danset to gange med helvedesknægten, og jeg håber, at det er det. Næste projekt for Guillermo del Toro er en filmatisering af J.R.R. Tolkiens Hobitten, som del Toro i øjeblikket skriver manuskript til sammen med bl.a. Ringenes Herre-instruktør Peter Jackson. Jeg har store forventninger til de to film som det bliver til, for del Toro er i øjeblikket en af filmbranchens mest visuelle kreatører.

Det viser han også med Hellboy II, og filmen byder på den ene flotte scene efter den anden. Desværre kammer det hele lidt over, og når vi når til filmens klimaks med den famøse gyldne hær, så sad jeg ærlig talt og var ved at gabe kæberne af led. Hellboy II er en flot og opfindsom film. Ingen tvivl om det, og den vinder mange point på det visuelle og de gode figurer, men efter del Toros fantastiske og eventyrlige Pans labyrint, virker den mest af alt som en tom stiløvelse.