15 January 2011

Biografanmeldelse: The Next Three Days

instruktion: Paul Haggis.
med bl.a.: Russell Crowe, Elizabeth Banks, Olivia Wilde, Brian Dennehy, Liam Neeson.
bio-premiere d.: 13 januar 2011.
distributør: SF Film.

Selv ellers altid ultrakølige Jack Nicholson havde et overrasket udtryk i ansigtet en februar aften i 2006, da Paul Haggis' Crash vandt Oscaren for årets bedste film foran storfavoritten Brokeback Mountain. En svær succes at følge op på, men Haggis gjorde det godt med dramaet In the Valley of Elah, og nu prøver han så kræfter med en mere actionpræget film, der dog samtidig indeholder mange af de elementer af menneskeligt drama, som hans tidligere film har haft.

The Next Three Days er en genindspilning af den franske film Alt for hende, som havde en begrænset biografkørsel i Danmark sidste sommer, og faktisk netop er udkommet på DVD for et par dage siden. I denne nye version spiller Russell Crowe hovedrollen som John. En helt almindelig mand med et helt almindeligt familieliv, et godt job, en smuk kone og et dejligt barn. Men det hele ændrer sig, da konen pludselig bliver anholdt for mordet på sin egen chef. Selvom beviserne er stærke, er John dog overbevist om, at denne person som han kender allerbedst, ikke kunne have begået sådan en udåd, så da alle muligheder for at få hende frikendt er opbrugt, udtænker John en snedig og farlig plan om at befri hende.

(copyright: SF Film)
Russell Crowe gør det rigtig fint i The Next Three Days. Crowe har efterhånden gjort en karriere ud af at spille de hårde karakterer, der på samme tid ofte indeholder en blød side. Rollen som John er ingen undtagelse, og for at filmen skal fungere, kræver det, at man tror på at John kan forvandle sig fra familiefar, til desperat at forfølge den sandhed som han selv fuldt og fast tror på. Crowe udfylder rolle til perfektion, og får os til at tro på ham. Men også filmen selv er klar over, at det hele ikke skal være for nemt for denne mand, som aldrig nogensinde har prøvet noget lignende. Han er ikke nogen actionhelt. Han er en helt almindelig mand der begår dumme fejl.

At dette element fungerer så godt, betyder meget, for filmen har nogle små problemer her og der. Selvom den anerkender sin hovedpersons almindelighed, virker det på et tipdsunkt som om den alligevel har svært ved at bestemme sig til hvor let spil John skal have. Det begynder godt og virker meget naturligt, når John er usikker og laver fejl, men pludselig sætter tilfældighederne ind og tager for meget over. At dette mest sker i den afsluttende fase, hvor tempoet sættes i vejret, er en formildende omstændighed, for når filmen beholder fokus og troværdighed, så er den virkelig en medrivende spændingsfilm.