20 March 2008

Biografanmeldelse: There Will Be Blood

There Will Be Blood

instruktion: Paul Thomas Anderson.
med bl.a.: Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Ciarán Hinds, Dillon Freasier.

Året er 1898 da vi første gang møder Daniel Plainview. Han sidder ensom nede i en mineskakt, og leder efter jordens rigdomme. Han finder det i form af olie, og efter noget tid har Plainview fået en forretning op at køre. Da en af hans medhjælpere dør i et uheld, tager Plainview mandens søn under sine vinger, og den egentlige historie kan udfolde sig nogle år senere, da Plainview og adoptivsønnen H.W. ankommer til en lille søvnig californisk by, hvor undergrunden flyder med olie. I byen har den unge prædikant Eli Sunday en kirke, og han indser hurtigt, at han kan udnytte Plainviews søgen efter det sorte guld til sin egen fordel, og dermed er scenen sat, for det der udvikler sig til en årelang og opslidende tvekamp mellem Plainview og Eli.

Daniel Day-Lewis er en skuespillermæssig naturkraft, og han vandt fortjent en Oscar for sin fantastiske præstation i There Will Be Blood. Plainview er en næsten diabolsk figur, og selvom vi enkelte gange ser glimt af menneskelighed, bl.a. i forholdet til sin adoptivsøn, så er Plainview dybest set et misantropisk menneske, som kun holder af sig selv, godt illustreret af Plainviews egne ord: "Af og til, når jeg kigger på andre mennesker, kan jeg ikke se noget der er værd at holde af".

(copyright: Paramount Vantage/Miramax/Buena Vista)

Instruktør Paul Thomas Anderson er efter min mening den vel nok mest interessante amerikanske filmskaber i dag. Og han har været det i de sidste godt og vel 10 år. Debuten kom i 1996, og året efter lavede Anderson den vidunderlige Boogie Nights. En film der for alvor markerede en ny og dybt original stemme i amerikansk film. I 1999 kom så det, der måske for altid vil komme til at stå som Andersons hovedværk - Magnolia. Et forunderligt mosaik om menneskeskæbner, med stærke bibelske undertoner, og i mine øjne den bedste film vi fik i 1990'erne.

PT Anderson har med There Will Be Blood, delvist baseret på den 80 år gamle roman Olie! af Upton Sinclair, skabt en film, der er ulig noget vi normalt ser i dag. Filmen bringer minder frem om store værker fra 40'erne og 50'erne om den amerikanske drøm, og den Oscarvindende fotografering af Robert Elswit maler nogle flotte billeder til Andersons mediterende tilgang til materialet, som nærmest kanaliserer den afdøde mester Stanley Kubrick.

Musikken i There Will Be Blood er komponeret af Jonny Greenwood fra den engelske gruppe Radiohead, og det er noget fantastisk musik, som sidder fast i hovedet lang tid efter man er gået ud af biografen. Med strofer af Penderecki og Pärt, fra de skingre toner, til det bombastiske og storslåede, virker det som om musikken kommer direkte fra Daniel Plainviews betændte sjæl.

There Will Be Blood er en fremragende fortælling om den mørke side af menneskets sjæl. Det er en film om grådighed, jalousi, religion, hævn og mord, og når Plainview og Eli kridter banen op til deres endelige opgør, går det over i genialiteter der nærmer sig galskab. Paul Thomas Anderson har kreeret endnu et mesterværk!