12 October 2008

Biografanmeldelse: Gensyn med Brideshead

Gensyn med Brideshead

instruktion: Julian Jarrold.
med bl.a.: Matthew Goode, Ben Whishaw, Hayley Atwell, Emma Thompson, Michael Gambon.

Da forfatteren Evelyn Waughs roman Brideshead Revisited, på dansk Gensyn med Brideshead, i 1945 hudflettede det bedste engelske borgerskab, skabte det stor røre og opstandelse. Historien blev i 1981 lavet til en meget succesfuld og prisvindende mini-serie, og med den i tankerne er en filmatisering af romanen ikke noget der virker som det mest nødvendige.

Ikke desto mindre er den nu blevet filmatiseret med nogle af engelsk films allerbedste unge kræfter i hovedrollerne, og selvom den omfattende roman må have været meget svær at koge ned til en film på to timer (mini-serien var i 11 afsnit af hver 1 times varighed), så er det i det store hele lykkes ganske godt for instruktør Julian Jarrold.

Historien tager sin begyndelse i mellemkrigstidens England, hvor den unge Charles Ryder drager afsted til Oxford universitetet. Her møder han den tilsyneladende sorgløse Sebastian Flyte, som han hurtigt bliver ven med. Alt er dog ikke fryd og gammen for rigmandssønnen, hvilket Charles opdager da Sebastian tager ham med til sit barndomshjem, det imponerende Brideshead. Sebastian har haft en streng katolsk opdragelse, og moderens skygge ligger stadigvæk tungt henover både Sebastian og søsteren Julia, som Charles forelsker sig i.

(copyright: BBC Films, Hanway Films, SF Film)

I trekløveret Charles, Sebastian og Julia finder vi tre af engelsk films mest lysende talenter i øjeblikket. Matthew Goode har overtaget den rolle som Jeremy Irons gjorde til sin egen i mini-serien, og selvom de to skuespillere er meget, meget forskellige, så er Goode fremragende i rollen. Som Sebastian er det Ben Whishaw der fortsætter med at imponere. Han er perfekt som den flamboyante Sebastian, og det for historien så vigtige samspil mellem Charles og den homoseksuelle Sebastian, foregår i Matthew Goode og Ben Whishaws skikkelser perfekt.

På sidelinien står Sebastians søster Julia, fanget mellem religion, forpligtelser og egne ønsker, og Hayley Atwell, som vi sidst så i Woody Allens Cassandra's Dream, er præcis så sensuel og forførende i rollen, at vi udmærket forstår hvorfor Charles i mere end 10 år ikke kan få hende ud af tankerne.

Flere steder kan man godt mærke, at man har været nødt til at skære og klippe i det omfattende baggrundsmateriale, for at få det hele ned i én film. Det bliver ind imellem lidt en svaghed, da man stadigvæk skal have hele Brideshead-historien med fra start til slut, og filmen undgår derfor ikke nogle store huller i fortællingen. Bl.a. forsvinder Sebastian alt for brat ud af historien.

Filmens anden halvdel byder på flere situationer, hvor man skiftevis bliver frustreret og forundret over den måde flere af personerne reagerer og opfører sig på, for disse rige mennesker vil altså åbenbart heller ikke gøre livet lettere for sig selv! Selvom der bestemt er ydre påvirkninger, så er det et langt stykke hen ad vejen personernes egne valg, der bidrager til at de har svært ved at finde lykken, og bl.a. det gør, at filmen som skæbnefortælling ikke bliver hos en ret længe efter man har forladt biografens mørke.

Men som film er Gensyn med Brideshead en vellykket film der oser af humor og charme, og den gør det på den uimodståelige tøre og underspillede engelske måde. Det er samtidig en meget flot film at se på, og tidsbilledet helt op til 2. verdenskrig hvor filmen slutter, fungerer upåklageligt. Det er flot, gennemført og en meget elegant film.