05 October 2008

DVD-opdatering - 5/10

Fire uger er gået siden sidste DVD-opdatering, og jeg har fået en del nyt denne gang.


The X Files: 3 sæson
Endnu en sæson af The X Files. Og endnu en sæson af høj, høj kvalitet. Vi starter med et fremragende dobbeltafsnit som fører begivenhederne videre fra sæson 2s afslutning, og jeg er nu halvvejs igennem denne sæson 3, som byder på mange virkelig gode afsnit af en af de absolut bedste TV-serier vi fik i 90'erne. Alle sæsonerne kan stadigvæk købes til 200 kr. stk. mange forskellige steder. Så køb!

National Treasure
Jeg fik fornylig National Treasure 2 til anmeldelse på Filmnet.dk, og da jeg bedre kan lide 1'eren, snuppede jeg den da de havde den til billige penge i Fona. Det er et virkelig underholdende actioneventyr, som er en del mere charmefyldt end 2'eren.

The X Files: Fight the Future
Denne X Files-film har jeg ikke set siden jeg lejede den på VHS da den var helt ny, så det er godt og vel 10 år siden. Jeg har nu genset den, og den passer fint ind i TV-seriens univers. Dog virker den lidt unødvendig, for den kom midt i seriens levetid. Jeg vil faktisk sige, at den nye film som vi fik i biograferne i år, som selvstændig X Files-film er mere værd, selvom den dog heller ikke er helt uproblematisk.

A Perfect World
Filmen Clint Eastwood instruerede efter Oscar-succesen med De nådesløse er efter min mening frygtelig overset. Kevin Costner leverer her en af sine bedste præstationer, og filmen er uden tvivl en af Eastwoods mest vellykkede i 1990'erne - selvfølgelig efter det fuldendte mesterværk De nådesløse.

Californication: 1. sæson
Man ser tit, at skuespillere som er med i succesfulde TV-serier, aldrig rigtig får gang i karrieren igen når serien slutter. Men David Duchovny har her fået jackpot efter The X Files. Californication er en herlig uforskammet serie, om en lige så herlig uforskammet forfatter, som mere går op i sprut og damer end at skrive sin næste bog. Duchovny vandt fortjent en Golden Globe for sin præstation i serien, og sæson 2 er netop begyndt på amerikansk TV.


<-- David Duchovny som forfatteren Hank Moody i Californication.





Elizabeth: The Golden Age
I efterfølgeren til Elizabeth fra 1998, gentager Cate Blanchett rollen som den engelske dronning Elizabeth d. 1. Filmen blev ikke ligeså godt modtaget som den første film, og er da heller ikke lige så god, men jeg synes nu den fik en alt for hård modtagelse af mange anmeldere. Elizabeth: The Golden Age er ikke nogen fremragende film, men den er flot og medrivende. Læs min anmeldelse af den her.

Peyton Place
Alexander's Ragtime Band
Orchestra Wives

Tre nye film i den såkaldte "Fox Studio Classics" serie er det også blevet til. Der er udgivet masser af fantastiske film i denne serie, og jeg glæder mig til at se disse tre, da jeg ikke har set nogen af dem før. Jeg er nu oppe på 33 af de 41 film der er udgivet i serien, og det er altså en guldgrupe af film vi finder i denne serie fra Fox-studierne.

Interiors
Stardust Memories
Hannah and Her Sisters
Shadows and Fog

Fire nye Woody Allen film til Woody-samlingen. Tre fremragende og en rigtig god, og nu mangler jeg kun tre af Allens film før samlingen er komplet! Stardust Memories er en af Woody Allens egne favoritter blandt de film han har lavet, men jeg holder nu mere af Interiors og Hannah and Her Sisters. Begge er mesterlige film.

Pee-Wee's Big Adventure
Tim Burtons debutfilm er en herlig sag. Det voksne barn Pee-Wee Herman får sin røde cykel stjålet, og begiver sig ud på en tur tværs over Amerika for at finde den igen. En fjollet og fuldstændig uimodståelig lille film, med masser af den slags skæve påfund som man også finder i Tim Burtons senere film.

Honkytonk Man
En til Clint Eastwood film til samlingen her. I denne spiller Clinten sammen med sønnike Kyle, i en fortælling om depressiontidens USA. Ikke et af Eastwood største øjeblikke som instruktør, men helt sikkert en seværdig film, bl.a. på grund af samspillet mellem Eastwood og søn (som er nevø i filmen), og et dejligt country-lydspor.

Jersey Girl
Clerks II

To dejlige film fra Kevin Smith. En mand som jeg på mange måder ser som en "moderne" Woody Allen. Smith kan noget med sine manuskripter, som meget få kan, og humoren i hans film minder flere steder om en ung Woody Allen. Jersey Girl er en lidt atypisk Kevin Smith-film, men ikke desto mindre en fin film. Clerks II er ikke helt ligeså godt som Clerks, Smiths debutfilm, men den har de særlige Kevin Smith kendetegn, og det er vidunderligt at gense de samme personer fra Clerks 10 år senere.

Flammen & Citronen
Denne nye danske storfilm om modstandsbevægelsens to måske mest kendte personligheder, er en virkelig flot film, som helt sikkert er på vej til at vinde flere filmpriser til vinter.

Jeg har anmeldt DVD'en herinde på Filmhjørnet, og den anmeldelse kan læses lige her.






Ja, det var så den stak det var blevet til i den sidste måneds tid. Næste DVD-opdatering kommer sikkert også først om fire uger. Det var en god portion jeg havde fået denne gang, men det var mest fordi jeg fik hele 11 af disse film til næsten ingen penge fra Second Spin. Jeg bliver stadigvæk nødt til at spare lidt (der skal jo også være råd til julegaver snart!), så det går desværre en smule ud over filmindkøbene. Men der er allerede nogle DVD'er på vej nu, som kommer med i opdateringen om fire uger.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home