21 October 2008

DVD-opdatering - 21/10

Så fik jeg alligevel købt en del ind siden sidste opdatering for to uger siden. Så dermed en ny opdatering nu.


Spillets regler
En lille dansk film som jeg blev meget positivt overrasket over. Jeg fik den gratis, da jeg skulle anmelde den hos FilmNet.dk, og min anmeldelse kan læses lige her.

Twin Peaks: Sæson 2, del 1 og 2
2. sæson af Twin Peaks fortsætter med den høje kvalitet som 1. sæson havde, men når seriens oprindelige mysterium er opklaret, så går det i den grad ned ad bakke for Twin Peaks. Det er en skam, men uden tvivl også grunden til, at det ikke blev til mere efter denne sæson. Netop fordi ca. 2/3 af sæson 2 slet ikke kan hamle op med resten af serien, så havde jeg aldrig fået købt sæson 2. Men da jeg fik muligheden for at købe hele sæsonen for små 200 kr. af en privat sælger på Dansk Hjemmebio Forum, slog jeg til med det samme.

Charlie og chokoladefabrikken
Tim Burtons filmatisering af Roald Dahls børnebog er langt fra ligeså god som den første filmatisering af bogen, 70'er klassikeren Willy Wonka & the Chocolate Factory, men alle Burtons film har noget uimodståeligt over sig. Der er dog ingen tvivl om, at dette er den Burton film jeg vil komme til at se færrest gange. Men nu er den i det mindste i samlingen!

Vil du se min smukke navle
Og når vi snakker om 70'er klassikere, så kan man, i hvert fald i dansk film, ikke komme uden om Søren Kragh-Jacobsens debutfilm fra 1978. Vil du se min smukke navle er så ægte og så dansk som noget kan være, og den er højt på listen over de bedste danske ungdomsfilm, som der kom så mange fremragende af i 1970'erne og 80'erne.

Jeppe på Bjerget
Ludvig Holbergs mesterstykke er blevet fortolket til perfektion af instruktøren Kaspar Rostrup i denne fornøjelige film fra 1981. Filmen tilhører Buster Larsen, som vandt en Bodil for sin præstation som den forhutlede Jeppe der vågner op i baronens seng.

Nordkraft
Ole Christian Madsens filmatisering af nu desværre afdøde forfatter Jakob Ejersbos roman med samme navn, er en flot visuel fortælling med rigtig gode skuespilspræstationer. En speciel film, men bestemt seværdig.

Shine a Light
I efteråret 2006 gav The Rolling Stones koncert i det legendariske Beacon Theatre i New York, og filminstruktør Martin Scorsese var der til at forevige øjeblikket. Det er der kommet en film fuld af nerve og sjæl ud af. Ikke kun for fans af The Rolling Stones, men for musikfans i det hele taget.


<-- Mick, Ronnie, Keith og Charlie på scenen i Beacon Theatre.





How the West Was Won
Jeg har set denne film flere gange på filmkanalen TCM, og det var en glædelig dag, da denne nye udgave blev annonceret på DVD. Filmen er optaget i det ekstra brede Cinerama-format, og det er faktisk en film man burde opleve på et kæmpe biograflærred. Men denne nye restaurering af filmen gør dog godt fyldest på DVD. Filmen er også ude i en stor 3-disc udgivelse med en masse andet guf, men jeg kan godt nøjes med denne "lille" 2-disc udgivelse.

L.A. Confidential
Uden tvivl den bedste filmatisering af krimiforfatteren James Ellroys bøger. Instruktør Curtis Hanson vandt en Oscar for sit manuskript, og det var fuldt fortjent. L.A. Confidential er en uhyre vellykket og stemningsfyldt moderne film noir, og var den film der for alvor fik Hollywoods øjne op for Russell Crowe. En mesterlig film.

The Kingdom
Solid actionfilm om kampen mod terrorisme, og helt sikkert et gensyn værd. Jeg anmeldte filmen her på Filmhjørnet da den udkom på DVD, og den anmeldelse kan læses her.

Hostel
Hostel Part II

Et par bloddryppende film om unge amerikanske turister, som bliver lokket til et mystisk sted i Østeuropa, hvor rigmænd betaler for at torturere og dræbe de unge rejsende. Jeg kan bedst lide 1'eren (hvilket mange ikke er enig med mig i), men 2'eren har bestemt også sine øjeblikke. Til en flad 50'er pr. stk. i Fona, passer det fint, at disse to film nu er kommet hjem i samlingen her i Halloween-måneden.

The X Files: 4. sæson
Så blev det tid til fjerde sæson af The X Files. Jeg har i det sidste stykke tid købt de tre første sæsoner, men er endnu ikke gået i gang med sæson 4. Det gør jeg dog snart, og hvis jeg ellers husker rigtigt fra da serien var i Tv, så er kvaliteten stadigvæk meget, meget høj.


Federico Fellinis mesterværk er en film til alle tider, og til en rund 20'er i Tiger-butikken, er det jo nærmest ren foræring! Jeg har ikke set ret mange af Fellinis film, men denne er fantastisk.

One Eyed Jacks
Marlon Brandos eneste eventyr ud i instruktørgerningen blev denne western fra 1961. Først var selveste Stanley Kubrick blevet hyret til at instruere, men uenigheder om bl.a. manuskriptet gjorde, at Brando, hvis produktionsselskab havde købt rettighederne til bogen filmen er baseret på, selv stillede sig bag kameraet. Brando var ikke tilfreds med det endelige resultat, da han mente, at filmselskabet bag blandede sig for meget, men ikke desto mindre er dette en ganske solid western med Brando og Karl Malden i topform.

Voyage to the Bottom of the Sea
Producenten Irwin Allen stod bag en lang række storfilm fra 1950'erne og frem til 70'erne, og var på baggrund af katastrofefilm som bl.a. Det tårnhøje helvede og S.O.S. Poseidon kalder, kendt som "The master of disaster". Denne eventyrlige film byder på nogle special effects, som var banebrydende for sin tid, og blev senere til en succesfuld Tv-serie.


Det var så det jeg havde fået indlemmet i samlingen i de sidste par uger. Næste DVD-opdatering kommer om to eller fire uger, men inden da kan jeg bl.a. byde på nogle nye biografanmeldelser her på Filmhjørnet. Så hold øje med dem.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home