31 May 2008

Nyt i biografen - uge 22

Tre nye film landede i bigraferne her i uge 22.

Den nordirske instruktør Terry George fik stor succes med dramaet Hotel Rwanda for nogle år siden, og han er nu tilbage med Reservation Road med bl.a. Joaquin Phoenix og Jennifer Connelly på rollelisten.

Fra USA kommer også den romantiske komedie Helt sikkert... måske, med Ryan Reynolds, kendt fra Tv-serien To fyre, en pige og et pizzaria, i hovedrollen.

Ugens mest interessante film er dog dansk. Det er den debuterende instruktør Omar Shargawi, som med Gå med fred Jamil bl.a. graver ned i den ældgamle konflikt mellem sunni- og shiamuslimer. Desværre får filmen kun premiere i landets fire største byer, og det er en skam. Dansk film har hårdt brug for nye kræfter i disse år, men der er også brug for, at filmselskaberne tør tage chancen, og få de mindre film ud til publikum. I april måned så vi en anden filmproduktion fra en instruktør med indvandrerbaggrund. Kaywan Mohsens Eye for Eye. Den lancerede Regner Grasten og Filmfabrikken over hele landet, og det ville have klædt Nordisk Film, at få Gå med fred Jamil ud i langt flere biografer end det er tilfældet.

Anmeldelser af ugens nye film kan findes på CinemaZone.dk.

30 May 2008

Sydney Pollack (1934-2008)


Den Oscar-vindende filminstruktør Sydney Pollack døde d. 26 maj i sit hjem i Los Angeles-forstaden Pacific Palisades. I månederne forinden havde han kæmpet en forgæves kamp mod en alvorlig kræftsygdom. Sydney Pollack blev 73 år gammel.


Pollack startede sin karriere som skuespiller på teatret og i diverse Tv-serier i 1950'erne. Filmdebuten kom i 1962 i krigsfilmen War Hunt, hvori han spillede sammen med Robert Redford. Mødet mellem de to førte til et livslangt venskab, der også resulterede i, at Robert Redford medvirkede i hele syv af de film Sydney Pollack lavede som instruktør.

Pollack gik i 1960'erne over til instruktørgerningen, og op igennem 60'erne instruerede han afsnit til mange forskellige Tv-serier, og vandt en Emmy i 1966. Spillefilmsdebuten som instruktør kom i 1965 med filmen Stemmen i telefonen, og det blev også til en western og en krigsfilm, inden det store gennembrud i 1969 med filmen Jamen, man skyder da heste. Filmen blev nomineret til hele 9 Oscars, bl.a. en for bedste instruktion til Pollack selv.

70'erne og 80'erne bød på flere succeser for Sydney Pollack, bl.a. det romantiske drama Vore bedste år, der blev en af 1970'ernes mest populære film. Også spændingsfilmen 3 døgn for Condor fra 1975 beviste Pollacks utrolige alsidighed som instruktør, og i 1982 kom det der måske for altid vil være en af hans mest elskede film - komedien Tootsie, med Dustin Hoffman i en forrygende præstation. Tre år senere nåede Pollack toppen som filminstruktør, og han modtog 2 Oscars for Mit Afrika. Filmen der er baseret på den danske forfatter Karen Blixens erindringer, vandt 7 Oscars i alt.

Efter Mit Afrika nåede Sydney Pollack ikke de helt samme højder som filminstruktør, men han lavede bl.a. et par solide spændingsfilm med John Grisham-filmatiseringen Firmaets mand og Tolken med Sean Penn og Nicole Kidman i hovedrollerne, og genindspillede også Billy Wilder-klassikeren Sabrina i 1995 med Harrsion Ford i hovedrollen.

Selvom Sydney Pollack var gået fra skuespillet til instruktørfaget i 1960'erne, optrådte han igennem årene regelmæssigt som skuespiller i både sine egne og andre instruktørers film. Han var god til at spille de stærke autoritetstyper, og har givet flotte præstationer i bl.a. Woody Allens Mænd og koner og Stanley Kubricks Eyes Wide Shut. Hans sidste roller som skuespiller skulle blive i dette års Oscar-nominerede Michael Clayton, og den netop nu biografaktuelle komedie En ægte mand.

(Sydney Pollack overfor Tom Cruise i Stanley Kubricks Eyes Wide Shut)

Sydney Pollack var en filmmager med en meget stor integritet, og han var dybt respekteret i en branche hvor han nåede igennem det hele som skuespiller, instruktør og producent, med en lang række uforglemmelige øjeblikke til følge.

25 May 2008

Cannes Film Festival 2008 - vinderne

Søndag aften var det tid til den store prisuddelingsceremoni ved årets Cannes Film Festival, og juryen, med jurypræsident Sean Penn i spidsen, havde en overraskelse oppe i ærmet. Årets Gyldne Palme gik til den franske film Entre les murs (The Class), og dermed er det den første franske vinder af de Gyldne Palmer i 21 år!


<-- Robert De Niro overrækker de Gyldne Palmer til instruktør Laurent Cantet.




(AFP)

Flere af de film der på forhånd var blevet nævnt som favoritter, fik også en stor pris med sig hjem. De italienske Gomorra og Il Divo, modtog henholdsvis juryens Grand Prix og juryens special pris. Priser der normalt bliver betegnet som "2. og 3. pladsen", og den tyrkiske instruktør Nuri Bilge Ceylan modtog prisen for bedste instruktion for filmen Three Monkeys.

Benicio Del Toro blev udnævnt til bedste skuespiller på festivalen for sin præstation som Che Guevara i Steven Soderberghs Che, der spillede på festivalen som én fire timer lang film, men forventes at komme ud i biograferne som to film med titlerne The Argentine og Guerilla.


Benicio Del Toro som Che Guevara i Steven Soderberghs Che -->




Der var special priser fra juryen til Catherine Deneuve og Clint Eastwood, ikke kun for de film de hver især var i Cannes med, men også for hele deres livslange bidrag til film, og prisen for årets debutfilm gik til den britiske instruktør med det bekendte navn Steve McQueen. Hans debutfilm Hunger vandt også en af de kritikerpriser som kritikersammenslutningen Fipresci står for.


-Årets Cannes-priser:

Palme d'Or (bedste film):
Entre les murs (The Class), af Laurent Cantet.

Mandlige skuespiller:
Benicio Del Toro - Che

Kvindelige skuespiller:
Sandra Corveloni - Linha de Passe

Instruktion:
Nuri Bilge Ceylan - Three Monkeys

Manuskript:
Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne - The Silence of Lorna

Juryens Grand Prix:
Gommora, af Matteo Garrone.

Juryens special pris:
Il Divo, af Paolo Sorrentino.

Camera d'Or (bedste debutfilm):
Hunger, af Steve McQueen.

Kortfilm:
Megatron, af Marian Crisan.

Un Certain Regard:
Tulpan, af Sergei Dvortsevoy.

Kritikerpris (In Competition):
Delta, af Kornél Mundruczó.

Kritikerpris (Un Certain Regard):
Hunger, af Steve McQueen.

Special priser:
Catherine Deneuve - Un conte de Noël (A Christmas Tale)
&
Clint Eastwood - Changeling


Man kan læse mere om Cannes Film Festival, og se vinderne i de mindre sidekonkurrencer, på Cannes Film Festivals officielle hjemmeside.

Biografanmeldelse: Indiana Jones og krystalkraniets kongerige

Indiana Jones og krystalkraniets kongerige

instruktion: Steven Spielberg.
med bl.a.: Harrison Ford, Cate Blanchett, Shia LaBeouf, Karen Allen, Ray Winstone, John Hurt, Jim Broadbent.




Der er gået 19 år siden Indiana Jones, vennen Sallah, Indys far Henry og Marcus Brody red ud i solnedgangen. Marcus og Indys far er borte, og som dekanen på det universitet hvor Indiana Jones stadigvæk er ansat siger; "Vi er nået den alder, hvor livet holder op med at give os ting, men begynder at tage dem". Men selvom Dr. Jones er ved at være godt oppe i årene, så er han stadigvæk i fuldt vigør, og det er på en udgravning i Mexico, at han og kollegaen Mac bliver taget til fange af en flok russere, som leder efter et mystisk krystalkranie, der ifølge legenden kan give uovervindelige kræfter til den der bringer kraniet tilbage til et tempel i Amazonjunglen.

I første omgang slipper Indy væk fra russerne og deres iskolde leder, men da den unge Mutt Williams opsøger Indy og fortæller, at Indys tidligere kollega professor Oxley var på sporet af krystalkraniets hemmeligheder, begiver Indy og Mutt sig mod et eventyr i Sydamerika - med russerne lige i hælene!

(copyright: Paramount Pictures, Lucasfilm, UIP)

Instruktør Steven Spielberg har selvfølgelig også stået bag kameraet på denne Indiana Jones film, præcis som han gjorde på de tre første, og Spielberg beviser, at han er og bliver Hollywoods allerstørste legebarn. Spielberg viser sig endnu engang sig som den mesterlige fortæller han altid har været, og der er kælet for hver en detalje i filmen.

De tre første Indiana Jones film havde et helt specielt udtryk. De foregik i 30'erne, og var inspireret af eventyrserier fra fjernsynets barndom. Vi er nu i en anden tid. Næsten 20 år er gået. Krigen er slut, nazisterne er borte, men en ny fjende har rejst sig, og en af de ting man gør godt i filmen er, at det lykkes at placere Indy i denne for både ham og os nye tid. Jovist, 50'erne er gengivet uden at bekymre sig det mindste om, om det bliver klichéfyldt, men det er helt ok. Indiana Jones filmene har altid været pastiche, så det er som det skal være.

Men det store spørgsmål er, om Spielberg og Co. formår at leve op til de første film - svaret er et klart nej. Indiana Jones og krystalkraniets kongerige er bestemt en underholdende film, men den mangler den charme som de første tre film havde. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er af den mening, at den første Indiana Jones film, Jagten på den forsvundne skat, er en af de bedste film der nogensinde er lavet. Det er en fuldstændig uimodståelig film, og som eskapistisk eventyrfilm er den bare en drøm.

I de første tre film følte man en reel fare når Indiana Jones var oppe imod skurkene. Indiana Jones var hård, men ikke usårlig. Men dette er pist væk her i film nr. 4, og Spielberg begår desværre samme fejl som Peter Jackson gjorde med sin genindspilning af King Kong. Actionscenerne trækker alt for langt ud, og en fuldstændig overdrevet brug af moderne computereffekter gør, at disse scener føles aldeles charmeforladt og nærmer sig det tegnefilmsagtige.

Men hvis den ikke helt kan leve op til de andre film, er den så, når det kommer til stykket, en værdig efterfølger? Bestemt. Harrison Ford træder perfekt ind i rollen igen, og han virker mere inspireret som skuespiller, end han har gjort siden starten af 90'erne. For fans af serien er det også en fryd at se Karen Allen tilbage i rollen som Marion. Indiana Jones fans har altid vidst det. Indy og Marion hører sammen. Spielberg ved også godt, at hun er kvinden for Indy, som siger det bedst selv, da han skal forklare Marion hvorfor det altid er gået galt for ham med andre kvinder; "De havde alle et stort problem. De var ikke dig, skat" - Ikke et øje er tørt!

(copyright: Paramount Pictures, Lucasfilm, UIP)

Så selvom der er flere ting der trækker ned, og man stilmæssigt har truffet nogle valg, som efter min mening ikke hører hjemme i en Indiana Jones film, så kan vi ikke komme udenom, at filmen på mange måder er vellykket. Man kan mærke, at alle virkelig har nydt at lave denne film, og det smitter af på tilskueren. Og især filmens første tredjedel har den charme og frækhed, som jeg forventer af en Indiana Jones film, mens den specielle tørre humor fra de første film også er intakt i starten af filmen. Indiana Jones og krystalkraniets kongerige er ikke nogen perfekt film, men den binder en fin lille sløjfe på Indy-universet.

Nyt i biografen - uge 21

En af årets mest ventede film så dagens lys i uge 21. Jeg taler selvfølgelig om Steven Spielbergs Indiana Jones og krystalkraniets kongerige, som havde premiere over hele landet i torsdags. 19 år er gået siden den tredje film i Indiana Jones-serien, og kan film nr. 4 leve op til de tre andre?

Paul Haggis vandt for to år siden en overraskende Oscar for bedste film for ensemble-dramaet Crash. Haggis er nu tilbage med In the Valley of Elah, som sidste år var med i hovedkonkurrencen ved Venedig Film Festival.

Den sidste af ugens nye film er den spanske MørkeBlåNæstenSort, som har vundet priser på festivalerne i bl.a. Venedig og Stockholm.

Anmeldelser af ugens nye film kan findes på CinemaZone.dk, og jeg har om kort tid en anmeldelse af Indiana Jones og krystalkraniets kongerige klar her på Filmhjørnet.

19 May 2008

Nyt i biografen - uge 19 & 20

Nej, der sker ikke så meget herinde i øjeblikket. Men jeg ser bare ikke så mange film i biografen på denne tid af året. Men for at der skal ske bare en lille smule, så lad os kigge på hvad der er kommet ud i biograferne i de sidste par uger.

I uge 19 kom den engelske samfundsrevser Ken Loachs nye film En fri verden. Manuskriptet til filmen er igen skrevet af makkeren Paul Laverty, som har skrevet manuskript til mange af Loachs film.

Den mere lette genre bød på de to amerikanske komedier Drillbit Taylor og Til Jackpot os skiller. Bag sidstnævnte underlige danske titel gemmer sig filmen What Happens in Vegas..., med Ashton Kutcher og Cameron Diaz i hovedrollerne.

Dokumentarfilmen ...og det var Danmark fik en landsdækkende premiere i uge 19. Filmen fortæller historien om dansk fodbolds gyldne år, fra begyndelsen af professionel fodbold i slutningen af 70'erne, til kulmineringen på det hele med EM sejren i 1992.

I uge 20 kom der endnu en dansk dokumentarfilm. Denne gang filmen Roskilde, om - ja, Roskilde festivalen. Filmen er optaget over 8 år, og portrætterer livet og musikken på festivalen.

Da Ridley Scotts Blade Runner kom ud i biograferne i 1982, var den langt fra som instruktøren gerne ville have. Dette har han gennem årene prøvet at ændre, og i 1993 kom der en "Director's Cut" version af filmen. Men Scott var stadigvæk ikke tilfreds, og for nogle år tiden besluttede han sig for at lave sin endelige version af Blade Runner. Det er blevet til Blade Runner: The Final Cut, som kom op i København og Århus i uge 20.

To nye amerikanske film fik vi også i uge 20. Thrilleren Untraceable med Diane Lane i hovedrollen, og komedien En ægte mand med 80'er idolet Patrick Dempsey, som oplever sin anden ungdom i disse år med stor succes i Tv-serien Grey's Anatomy. Dempsey var i Danmark i anledningen af filmens premiere, og et interview med ham kan findes på CinemaZone.dk, hvor anmeldelser af alle disse film også kan læses.

D. 22 maj er Indiana Jones tilbage i Indiana Jones og krystalkraniets kongerige, og jeg har selvfølgelig bestilt billetter! Så jeg regner med at skrive en lille anmeldelse af den i løbet af ugen.

05 May 2008

Nyt i biografen - uge 18

Endnu en dansk film kom ud i biograferne i ugen der gik - Niels Gråbøls komediedrama Gaven, med bl.a. Jacob Cedergren og gode gamle Henning Jensen.

Tre mindre film fik vi i dramaet Irina Palm: Nattens røde lygter, den russiske film 4, og Berlin-vinderen fra 2007, den kinesiske Tuyas ægteskab.

Ugens store premiere er superheltefilmen Iron Man, med Robert Downey Jr. i titelrollen. Filmen havde verdenspremiere i den forgangne uge, og den er allerede blevet en gigantisk kassesucces.

Kig ind på CinemaZone.dk, og læs anmeldelser af ugens nye film.