26 February 2008

Oscar-vinderne 2008

Jeg har lidt computerproblemer, så det varer lige et stykkke tid inden jeg skriver mere om årets Oscar-uddeling.

Men vi fik natten til mandag et udmærket show, med flere fortjente vindere, og et par mindre overraskelser. Alle årets Oscar-vindere kan ses her
http://oscar.com/oscarnight/winners/index hvor man også kan se billeder fra den store aften.
- - - - -
Opdateret d. 1 marts:

Årets Oscaruddeling er overstået, og der kan gøres status over en lang og udmattende prisuddelingssæson. Fra dag 1 har No Country for Old Men været den store vinder, og det var ikke anderledes søndag aften i Kodak Theatre i hjertet af Hollywood, hvor No Country for Old Men vandt 4 Oscars. For bedste film, instruktion, manuskript og mandlige birolle. Coen-brødrene Joel og Ethan fik 3 Oscars hver, og de er nu i den lille eksklusive klub af instruktører der har vundet Oscars for bedste film, instruktion og manuskript på én aften. De fem der har opnået dette før er Billy Wilder, Leo McCarey, Francis Ford Coppola, James L. Brooks og Peter Jakcson.

<-- Ethan & Joel Coen med priserne for bedste instruktion og bedste manuskript.

Oscar-aftenen var lidt mere fåmælt end jeg havde regnet med. Det var trods alt et 80 års jubilæum der skulle fejres. Man havde nogle fine montager med klip af tidligere års vindere, men det var så også det. Vært Jon Stewart gjorde det rigtig godt. Meget bedre end for to år siden, hvor han efter min mening virkede lidt ved siden af sig selv. Så alt i alt et godt show uden de helt store armbevægelser. Der var flere forventede vindere, men sandelig også nogle mindre overraskelser her og der. Bl.a. var det meget overraskende, at The Bourne Ultimatum fik alle de 3 Oscars den var nomineret til, og dermed blev den sammen med No Country for Old Men den eneste film der vandt mere end 2 Oscars.

Skuespilsvinderne: Daniel Day-Lewis, Tilda Swinton, Marion Cotillard og Javier Bardem -->

Det var dejligt at se Daniel Day-Lewis få endnu en Oscar, og selvom jeg havde håbet på, at Julie Christie ville vinde Oscaren for bedste kvindelige hovedrolle, så var det skønt at se den glæde og overraskelse som Marion Cotillard gik på scenen med, da hun vandt for sin præstation som Edith Piaf i Spurven.

Endnu en prisuddelingssæson er slut, men en ny starter meget snart, og det vil selvfølgelig blive fulgt tæt her på Filmhjørnet. Første stop bliver Cannes Film Festival til maj, og det skal blive spændende at se hvilke film der kommer til at konkurrere der i år.

-Oscarvinderne 2008:

Bedste film:
No Country for Old Men

Bedste mandlige hovedrolle:
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood

Bedste kvindelige hovedrolle:
Marion Cotillard - Spurven

Bedste mandlige birolle:
Javier Bardem - No Country for Old Men

Bedste kvindelige birolle:
Tilda Swinton - Michael Clayton

Bedste instruktion:
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men

Bedste manuskript (originalt):
Diablo Cody - Juno

Bedste manuskript (baseret på andet materiale):
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men

Bedste animationsfilm:
Ratatouille

Bedste ikke-engelsk sprogede film:
Forfalskerne (Østrig)

Bedste fotografering:
Robert Elswit - There Will Be Blood

Bedste klip:
Christopher Rouse - The Bourne Ultimatum

Bedste musik:
Dario Marianelli - Atonement

Bedste art direction:
Sweeney Todd

Bedste kostumer:
Elizabeth: The Golden Age

Bedste make-up:
Spurven

Bedste sang:
"Falling Slowly" fra Once

Bedste lyd klip:
The Bourne Ultimatum

Bedste lyd mix:
The Bourne Ultimatum

Bedste visual effects:
Det gyldne kompas

Bedste dokumentarfilm:
Taxi to the Dark Side

Bedste dokumentar-kortfilm:
Freeheld

Bedste kortfilm:
The Mozart of Pickpockets

Bedste animations-kortfilm:
Peter & the Wolf

Æres Oscar:
Robert Boyle

24 February 2008

Bodil- og Robert vinderne 2008

I starten af februar måned uddelte det danske filmakademi deres Robert-statuetter, og i dag var turen så kommet til filmmedarbejdernes Bodil-uddeling. Peter Schønau Fogs spillefilmsdebut Kunsten at græde i kor vandt prisen for årets bedste film begge steder, og der var også både en Robert og en Bodil til svenske Noomi Rapace for hovedrollen i Daisy Diamond. Jesper Asholt modtog en Robert i birollekategorien og en Bodil i hovedrollekategorien, for sin rolle i Kunsten at græde i kor, som modtog hele 8 Robert-priser, mens De fortabte sjæles ø fik 5.


-Bodil 2008:

Bedste film:
Kunsten at græde i kor

Bedste mandlige hovedrolle:
Jesper Asholt - Kunsten at græde i kor

Bedste kvindelige hovedrolle:
Noomi Rapace - Daisy Diamond

Bedste mandlige birolle:
Morten Grunwald - Hvid nat

Bedste kvindelige birolle:
Charlotte Fich - Kærlighed på film

Bedste amerikanske film:
Letters from Iwo Jima

Bedste ikke-amerikanske film:
Pans labyrint

Se alle Bodil-vinderne på CinemaZone.dk.


-Robert 2008:

Bedste film:
Kunsten at græde i kor

Bedste mandlige hovedrolle:
Lars Brygmann - Hvid nat

Bedste kvindelige hovedrolle:
Noomi Rapace - Daisy Diamond

Bedste mandlige birolle:
Jesper Asholt - Kunsten at græde i kor

Bedste kvindelige birolle:
Hanne Hedelund - Kunsten at græde i kor

Bedste instruktion:
Peter Schønau Fog - Kunsten at græde i kor

Bedste manuskript
Bo Hr. Hansen - Kunsten at græde i kor

Bedste amerikanske film:
The Bourne Ultimatum
og
Ratatouille

Bedste ikke-amerikanske film:
Eastern Promises

Publikumspris:
Kunsten at græde i kor

Se alle Robert-vinderne på CinemaZone.dk.

Independent Spirit Awards vinderne 2008

Traditionen tro blev årets Independent Spirit Awards afholdt aftenen før Oscaruddelingen. Juno, som også er Oscarnomineret til bedste film, blev den store vinder med 3 priser. Bl.a. årets bedste film. The Savages og Dykkerklokken og sommerfuglen fik hver 2 priser, og hele holdet bag I'm Not There fik en special pris, opkaldt efter den afdøde filminstruktør Robert Altman.

-Independent Spirit Awards vindere:

Bedste film:
Juno

Bedste mandlige hovedrolle:
Philip Seymour Hoffman - The Savages

Bedste kvindelige hovedrolle:
Ellen Page - Juno

Bedste mandlige birolle:
Chiwetel Ejiofor - Talk to Me

Bedste kvindelige birolle:
Cate Blanchett - I'm Not There

Bedste instruktion:
Julian Schnabel - Dykkerklokken og sommerfuglen

Bedste manuskript:
Tamara Jenkins - The Savages

Bedste debutfilm:
Scott Frank - The Lookout

Bedste debutmanuskript:
Diablo Cody - Juno

Bedste udenlandske film:
Once (Irland)

Se alle årets Independent Spirit Awards vindere her.

23 February 2008

1 dag til Oscar - Bedste film

-Bedste film:
De nominerede er:

Atonement (Soning)
Juno
Michael Clayton
No Country for Old Men
There Will Be Blood

Det er et stærkt felt, med fem meget roste film vi har her i år. Og lad os starte med den eneste af disse fem, som ikke også er nomineret til bedste instruktion, og dermed statistisk set står svagest. Det er nemlig kun sket tre gange i Oscarens historie, at en film har vundet prisen for bedste film, uden at have været nomineret til bedste instruktion. Tredje gang var i 1990, da Driving Miss Daisy vandt, og for at finde de to første gange, skal vi helt tilbage til Oscarens spæde år; Wings i 1929 og Grand Hotel i 1932!

Så der er ikke meget der tyder på, at Atonement, eller Soning som den jo hedder her i Danmark, har de helt store chancer. Instruktør Joe Wright har været nomineret til en Bafta og en Golden Globe for bedste instruktion, men det kunne altså ikke blive til en Oscarnominering for Wright, som startede sin karriere på Tv, og fik sin spillefilmsdebut med Jane Austen-filmatiseringen Stolthed og fordom i 2005. Selvom statistikken taler imod Atonement, så skal det nævnes, at filmen faktisk har vundet både en Golden Globe og en Bafta for årets bedste film. Det er to meget tunge priser.

Paul Thomas Andersons There Will Be Blood har været en af årets mest roste film, og den har også fået flotte anmeldelser ved premieren i Danmark i denne uge. Filmen har vundet de store kritikerpriser for bedste film fra National Film Critics og Los Angeles Film Critics, men på trods af alle de gode anmeldelser, så tvivler jeg på, at den kan vinde Oscaren for bedste film. Det er en meget speciel film, og rygterne har allerede svirret om, at mange medlemmer i Oscarakademiet ikke bryder sig synderligt meget om den.

Der har fornylig også lydt rygter om, at Michael Clayton er meget vellidt blandt især de ældre medlemmer af Oscarakademiet. Tony Gilroys film har dog ikke vundet nogen priser for årets bedste film, så er det realistisk, at den kan samle nok stemmer til at vinde Oscaren? Det vil tiden vise. Det vil også vise sig, om Juno kan fremstå som en reel trussel til favoritten No Country for Old Men. Juno blev produceret for forholdsvis få penge, og den har netop rundet en indtjening på de 125 millioner dollars i de amerikanske biografer. Et beløb der er langt større end det de fire andre nominerede film har tjent. En økonomisk succes giver opmærksomhed, og det kan man godt vinde stemmer på.

Coen-brødrene har i år fået jackpot med deres filmatisering af Cormac McCarthys roman No Country for Old Men. Filmen var med i hovedkonkurrencen i Cannes i maj 2007, men selvom den ikke vandt noget, så fik den masser af gode anmeldelser. De gode anmeldelser kom igen, da filmen havde premiere i USA, og den har siden vundet den ene store pris efter den anden. Bl.a. Producers Guild, Broadcast Film Critics, National Board of Review og New York Film Critics.

Foruden at have været en stor prissluger gennem hele prisuddelingssæsonen, så er No Country for Old Men også den af alle Coen-brødrenes film, der har indspillet flest penge i de amerikanske biografer. Men med omkring 60 millioner dollars i box office, har den dog stadigvæk kun tjent halvt så meget som Juno. No Country for Old Men har dog vundet så mange store priser, at den ikke behøver det økonomiske aspekt for at få opmærksomhed.

Som jeg ser det, så er det kun Juno der kan true No Country for Old Men i kampen om Oscaren for bedste film, men Juno har det imod sig, at det er en komedie. Det er meget sjældent, at en komedie vinder Oscaren for bedste film. Så har Juno det der skal til? Nej, jeg tror det ikke.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, så ligner No Country for Old Men den helt store vinder på søndag.

Hvem vinder? No Country for Old Men


Ja, der er nu kun lidt mere end et døgn til Oscar-uddelingen går i gang, og jeg har i den sidste uge gået de seks store kategorier igennem her på Filmhjørnet. Og nu er det så blevet tid til mine gæt i alle 24 kategorier. Der er flere kategorier jeg er meget i tvivl om, men mine endelige gæt ser således ud:

Bedste film:
No Country for Old Men

Bedste mandlige hovedrolle:
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood

Bedste kvindelige hovedrolle:
Julie Christie - Away From Her

Bedste mandlige birolle:
Javier Bardem - No Country for Old Men

Bedste kvindelige birolle:
Cate Blanchett - I'm Not There

Bedste instruktion:
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men

Bedste manuskript (originalt):
Diablo Cody - Juno

Bedste manuskript (baseret på andet materiale):
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men

Bedste animationsfilm:
Ratatouille

Bedste ikke-engelsk sprogede film:
Forfalskerne (Østrig)

Bedste fotografering:
Robert Elswit - There Will Be Blood

Bedste klip:
Christopher Rouse - The Bourne Ultimatum

Bedste musik:
Dario Marianelli - Atonement

Bedste art direction:
There Will Be Blood

Bedste kostumer:
Atonement

Bedste make-up:
Spurven

Bedste sang:
"Falling Slowly" - Once

Bedste lyd klip:
No Country for Old Men

Bedste lyd mix:
Transformers

Bedste visual effects:
Transformers

Bedste dokumentarfilm:
No End in Sight

Bedste dokumentar-kortfilm:
Freeheld

Bedste kortfilm:
Om natten

Bedste animations-kortfilm:
I Met the Walrus


Tilbage er der ikke andet at gøre, end at ønske alle en rigtig god Oscar-aften!

22 February 2008

2 dage til Oscar - Bedste instruktion

-Bedste instruktion:

De nominerede er:

Paul Thomas Anderson - There Will Be Blood
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men
Tony Gilroy - Michael Clayton
Jason Reitman - Juno
Julian Schnabel - Dykkerklokken og sommerfuglen

30 årige Jason Reitman har virkelig slået igennem med komedien Juno i år. Reitman, som er søn af instruktøren Ivan Reitman, fik sin spillefilmsdebut i 2005 med Thank You for Smoking, og han har altså nu fulgt op på den med Juno, som er blevet en kæmpe succes. Det er noget af en overraskelse, at Reitman er Oscarnomineret til bedste instruktion, for selvom filmen har været godt repræsenteret gennem hele prisuddelingssæsonen, så har Reitman selv ikke rigtig fået det helt store. For Reitman er nomineringen en stor gave, som de fleste ikke havde regnet med han ville få.

En anden der ikke har modtaget ret mange store nomineringer for bedste instruktion, men alligevel kunne komme igennem nåleøjet til Oscaren, er Tony Gilroy. Gilroy har før stået bag manuskripterne til Bourne-filmene, og får med Michael Clayton sin instruktørdebut. At Gilroy er nomineret, er dog alligevel ikke så stor en overraskelse som Reitmans nominering er, da Gilroy også var nomineret til den store Directors Guild, og med 7 Oscarnomineringer i alt, har Michael Clayton gjort det godt. Det store spørgsmål er, om filmen vil modtage nogle statuetter. Hvis den gør, bliver det dog ikke til Gilroy i denne kategori. Han har trods alt større chancer i manuskript-kategorien, hvor han også er nomineret i år.

Julian Schnabel skabte sig et navn i 1980'erne som kunstmaler i New York, og i 1996 gik han så filmens vej, med debuten Basquiat, og fire år senere kom Before Night Falls. Begge biografier, og begge visuelt meget flotte film. Præcis som Schnabels tredje spillefilm; Dykkerklokken og sommerfuglen, som han nu er Oscarnomineret for. Schnabels film var med i hovedkonkurrencen i Cannes i maj måned, og der vandt Schnabel faktisk prisen for bedste instruktion. Han har i år vundet en Golden Globe for bedste instruktion, og Schnabels fransk/amerikansk producerede film har vundet et hav af priser for årets bedste ikke-engelsk sprogede film. Hvis nogen kan true favoritterne i denne kategori, så kan det være Julian Schnabel.

Det samme kan Paul Thomas Anderson. Hans There Will Be Blood er en af årets mest roste film, og mange har sammenlignet den med de helt store værker fra den amerikanske filmhistorie. Anderson er selvlært instruktør, og fik kritikersucces allerede med debuten Hard Eight i 1996, og han har modtaget Oscarnomineringer for sine manuskripter til filmene Boogie Nights og Magnolia.

Paul Thomas Anderson er en instruktør, som ikke er bange for at vise i sine film, hvor han får sin inspiration fra. Men om han kanaliserer Jonathan Demme i Hard Eight, Hal Ashby i Punch-Drunk Love eller Martin Scorsese og Robert Altman i Boogie Nights og Magnolia, så er der stadigvæk noget umiskendeligt PT Anderson over alle hans film. Der er en fanden-i-voldskhed i selv de mest rolige billeder i hans film, og den energi og kompromisløshed han lægger for dagen, gør ham til en af de mest spændende amerikanske filmskabere i dag. Anderson har i år vundet kritikerpriser for bedste instruktion fra bl.a. National Film Critics, Los Angeles Film Critics og London Film Critics, og selvom han måske ikke vinder en Oscar i år, så er det højst sandsynligt ikke sidste gang han bliver nomineret.

Brødrene Ethan Coen og Joel Coen fik deres debut i 1984 med Blood Simple, og har gennem årene arbejdet tæt sammen på deres film, men det har altid officielt været Ethan der producerede og Joel der instruerede, mens de begge skrev manuskriptet. Men med filmen The Ladykillers fra 2004 ændrede det sig, og de blev begge krediteret for alle tre funktioner. Og nu er begge så nomineret til en Oscar for årets bedste instruktion (Joel var også nomineret i 1997 for Fargo), og meget tyder på, at de bliver det kun andet makkepar i historien, der vinder en Oscar i denne kategori. Det skete for første og altså hidtil eneste gang i 1962, da Robert Wise og Jerome Robbins vandt for West Side Story.

Coen-brødrene har vundet priser for bedste instruktion fra Directors Guild og Bafta, og foruden en lang række af de mindre kritikerpriser, har de vundet de to store fra Broadcast Film Critics og New York Film Critics. Den der er vigtigst nå vi taler Oscaren, er dog Directors Guild. I de nu 60 år Directors Guild har givet en pris for årets bedste instruktion, er det kun sket seks gange, at deres vinder ikke også har vundet Oscaren. Og det at No Country for Old Men står som en af Oscar-aftenens allerstørste favoritter gør, at Ethan Coen og Joel Coen nok godt kan begynde at gøre plads til en Oscar på hylden. De er de helt store favoritter i denne kategori.

Hvem vinder? Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men


I morgen er der kun 1 dag til Oscar, og jeg afslutter denne lille nedtælling med mit gæt på hvilken film der vinder den store pris for årets bedste film, og kommer med mine gæt på vinderne i alle de 24 kategorier.

Nyt i biografen - uge 8

Masser af guf i biografen her op til Oscar-weekenden. Bl.a. to af de film der er nomineret til årets bedste film.

Paul Thomas Andersons There Will Be Blood kommer til landet med 8 Oscarnomineringer i bagagen. Den har også vundet flere andre priser i løbet af året, og især er Daniel Day-Lewis blevet hyldet for sin præstation som olieeventyreren Daniel Plainview.

Den engelske film Atonement, eller Soning som den jo med rette hedder på dansk, kommer med 7 Oscarnomineringer. Bl.a. for bedste film, præcis ligesom There Will Be Blood. Soning har vundet en Golden Globe og den engelske Bafta for årets bedste film.

Fra Danmark kommer Niels Arden Oplevs nye film; To verdener, baseret på en virkelig historie om en 17 årig pige og hendes oplevelser med et liv i Jehovas vidner.

For de actionhungrende er der science-fiction filmen Jumper, om en ung mand der kan teleportere sig selv til ethvert sted i verden, og de skurke der vil ham og hans evne til livs. I thrilleren Vantage Point bliver den amerikanske præsident udsat for et attentat, og filmen følger forskellige personers forskellige opfattelser af hvad der egentlig skete.

Den nu afdøde nazi-jæger Simon Wiesenthal bliver portrætteret i dokumentarfilmen I Have Never Forgotten You, som fortæller historien om Wiesenthals liv, og hans jagt på undslupne højtstående nazister fra 2. verdenskrig.

Så der er mange gode tilbud i biografens mørke i weekenden og den kommende uge, og der er anmeldelser af Soning, There Will Be Blood og To verdener på vej her på Filmhjørnet. Indtil da kan anmeldelser af alle ugens nye film som sædvanlig læses på CinemaZone.dk.

21 February 2008

3 dage til Oscar - Bedste mandlige hovedrolle

-Bedste mandlige hovedrolle:

De nominerede er:
George Clooney - Michael Clayton
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood
Johnny Depp - Sweeney Todd
Tommy Lee Jones - In the Valley of Elah
Viggo Mortensen - Eastern Promises

For omkring tre måneder siden, var Tommy Lee Jones en af favoritterne til at blive nomineret til en Oscar. Hans præstation i Paul Haggis' In the Valley of Elah blev af mange betegnet som noget af det absolut bedste Jones nogensinde har præsteret. Men da prisuddelingssæsonen gik i gang, blev han forbigået igen og igen. Faktisk er den lille Satellite Award det eneste han har været nomineret til for In the Valley of Elah, så mange fik sig en stor overraskelse, da hans navn blev læst op da Oscarnomineringerne blev offentliggjort.

Det har helt sikkert hjulpet Tommy Lee Jones, at han også havde en rolle i No Country for Old Men i 2007. For den blev han nomineret til både en Screen Actors Guild og en Bafta for bedste birolle, og der er ingen tvivl om, at flere har stemt på ham for In the Valley of Elah, fordi de ikke kunne finde plads til at stemme på ham i bedste mandlige birolle for Coen-brødrenes film. Så på den måde kunne man alligevel belønne Jones for det år han har haft. Tommy Lee Jones vinder ikke, men at han fik sig endnu en Oscarnominering, den tredje i alt, er han sikkert udmærket tilfreds med.

Halvdanske Viggo Mortensen vinder heller ikke, men nomineringen er meget fortjent. Da Mortensen og instruktør David Cronenberg første gang gik sammen, blev det til A History of Violence, og de fulgte op på den succes med Eastern Promises, som Mortensen nu er blevet Oscarnomineret for, og også har vundet kritikerpriser for fra filmkritikerne i Toronto og Vancouver. I en alder af snart 50 år, bliver Viggo Mortensen bare bedre og bedre, og næste gang vi ser ham bliver i den Ed Harris-instruerede western Appaloosa og filmatiseringen af Cormac McCarthy-romanen The Road. Med lidt held, er det ikke sidste gang Viggo Mortensen er Oscarnomineret.

George Clooney vandt for to år siden en Oscar for bedste mandlige birolle for sin præstation i Syriana. Det år modtog han hele tre nomineringer, da han også var nomineret for instruktion af og manuskript til Good Night, and Good Luck, og nu er han så tilbage som nomineret. Denne gang for Michael Clayton, en på mange måder standard-thriller, som har opnået stor popularitet. Clooney har vundet prisen fra National Board of Review for sit skuespil i filmen, og også enkelte af de mindre kritikerpriser. Men selvom Clooney er meget populær i Hollywood, så virker det ikke realistisk, at han vinder en Oscar igen i år.

I 1990 vandt Daniel Day-Lewis en Oscar for filmen Min venstre fod. Han fik sit store gennembrud i midten af 80'erne, og det kulminerede i marts 1990 med Oscaren. Siden 80'erne blev til 90'erne har Daniel Day-Lewis kun medvirket i 8 film, og for tre af disse har han modtaget en Oscarnominering! Det er ikke mange film han har lavet i de senere år, men man kan altid være sikker på én ting - når han laver noget, så slår det gnister! For fem år siden var han sammen med Jack Nicholson en af favoritterne til at vinde Oscaren, men Adrien Brody tog fusen på dem begge, og vandt for Roman Polanskis Pianisten.

Men skal det så være i år Daniel Day-Lewis vinder Oscar nr. 2? Meget tyder på det. Han har scoret hattrick med de tre store: Golden Globe, Screen Actors Guild og Bafta'en, for sin præstation i Paul Thomas Andersons 8-dobbelte nominerede There Will Be Blood, og han har også vundet prisen for bedste mandlige hovedrolle fra fire af de fem største kritikersammenslutninger; Broadcast Film Critics, National Film Critics og New York og Los Angeles Film Critics + en lang, lang række af de mindre kritikerpriser. Daniel Day-Lewis virker ustoppelig i år.

Ham der vel nok udgør den største trussel for Daniel Day-Lewis, er Johnny Depp. Efter at være gået fra teenage-idol til respekteret skuespiller i løbet af 90'erne, opnåede Depp sin første Oscarnominering i 2004, for sin fantastiske præstation som Jack Sparrow i den første Pirates of the Caribbean-film, og allerede året efter var Depp nomineret igen. Denne gang for Finding Neverland. Så nomineringen for Tim Burtons Sweeney Todd er Depps tredje i alt, og han er kommet dertil, hvor mange nok er begyndt at mene, at det snart må være på tide, at han får sig en Oscar.

Men det eneste Depp har vundet i år, er en Golden Globe i komedie/musical-kategorien, og han er ikke engang blevet nomineret til alle de store priser for sin præstation som den djævelske barber fra Fleet Street. Så kan Johnny Depp samle nok stemmer til at blive en udfordrer til Daniel Day-Lewis? Højst sandsynligt ikke.

Hvem vinder? Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood


I morgen når vi til en kategori, hvor det ser ud til, at den for anden gang i Oscarens historie vil gå til et makkerpar: Bedste instruktion.

20 February 2008

4 dage til Oscar - Bedste kvindelige hovedrolle

-Bedste kvindelige hovedrolle:

De nominerede er:
Cate Blanchett - Elizabeth: The Golden Age
Julie Christie - Away From Her
Marion Cotillard - Spurven
Laura Linney - The Savages
Ellen Page - Juno

I 1999 blev Cate Blanchett Oscarnomineret for sin internationale gennembrudsrolle i Elizabeth, men hun tabte dog til Gwyneth Paltrow. I år er Blanchett nomineret for den samme rolle som den engelske dronning Elizabeth d. 1 i Elizabeth: The Golden Age, opfølgeren til Elizabeth. Blanchett vinder dog heller ikke denne gang for rollen. Mange mener, at det er ufortjent, at hun er nomineret for denne film, som ikke fik en særlig god modtagelse af anmelderne da den havde premiere. Blanchett har igennem hele sæsonen været nomineret til de store priser for rollen, men de priser hun har vundet i år, har været for birollepræstationen i I'm Not There, som hun også er Oscarnomineret for i år.

Laura Linney har med sin nominering for komedien The Savages fået sin tredje Oscarnominering i alt. Der er ingen tvivl om, at mange i branchen godt kunne unde Linney en Oscar, men konkurrencen i denne kategori er nok for hård i år. Og bare det, at Linney er nomineret, må betegnes som lidt af en overraskelse. Der har været masser af snak om hendes præstation i filmen lige siden den havde premiere på Sundance Film Festival i januar 2007, men da prisuddelingssæsonen så begyndte at gå i gang, kunne det ikke blive til andet end et par mindre nomineringer for Linney, så at hun alligevel formåede at få sig en Oscarnominering, er en sejr i sig selv.

Ellen Page fik i 2006 lidt af et gennembrud i filmen Hard Candy, hvor hun spillede den 14 årige Hayley, som begav sig ud på et hævntogt mod en pædofil mand. I 2007 er hendes navn så kommet på alles læber, og hun har været nomineret til alle de store priser for sin hovedrolle i Juno + vundet nogle af de mindre kritikerpriser. Nu 21 årige Ellen Page har den fordel, at hun som den eneste i denne kategori, er med i en film der også er nomineret til bedste film. Dem der virkelig elsker Juno, vil helt sikkert kaste en stemme mod Page, som hvis hun vinder, vil blive den yngste vinder nogensinde af bedste kvindelige hovedrolle.

Men når alt kommer til alt, så ser det ud til, at kampen kommer til at stå mellem franske Marion Cotillard og den britiske legende Julie Christie.

Julie Christie har vundet mange af de store priser i år for sin hjerteskærende præstation i Sarah Polleys Away From Her. Bl.a. en Screen Actors Guild og de store kritikerpriser fra Broadcast Film Critics, National Society of Film Critics, New York Film Critics og National Board of Review, og både Christie og Cotillard vandt en Golden Globe. Christie i drama-kategorien og Cotillard i komedie/musical-kategorien. Marion Cotillard vandt den engelske Bafta over bl.a. Julie Christie, og hun har også vundet prisen fra filmkritikerne i Los Angeles for sin tour-de-force præstation som sangerinden Edith Piaf, i den franske film Spurven.

Men hvem af disse to står stærkest til Oscaren? På papiret er begge roller typiske "Oscar-roller". Den ene portrætterer et kendt verdensnavn, og den anden ses i rollen som et almindeligt menneske der bliver ramt af en alvorlig sygdom. Begge slags roller har igennem tiden udløst den ene Oscar efter den anden.

Julie Christe vandt i 1966 en Oscar for John Schlesingers Darling, og nomineringen i år er hendes fjerde i alt. Marion Cotillard har i de sidste par år fået sit store internationale gennembrud, først med en rolle overfor Russell Crowe i A Good Year, og altså nu med den store hovedrolle som Edith Piaf. Det der taler imod Marion Cotillard er, at hendes præstation er på fransk. Det er kun sket én enkelt gang i historien, at Oscaren for bedste kvindelige hovedrolle er gået til en ikke-engelsk sproget præstation, og det var da Sophia Loren vandt i 1962. Men Loren var på det tidspunkt et mere etableret navn i Hollywood, end Marion Cotillard er nu.

Ja, Cotillard kan bestemt godt vinde, for præstationen har alt det der skal til, men spørgsmålet er, om ikke de fleste alligevel vælger at gå den sentimentale vej, og give Julie Christie endnu en Oscar.

Hvem vinder? Julie Christie - Away From Her


I morgen ser jeg nærmere på George, Daniel, Johnny, Tommy og Viggo: Bedste mandlige hovedrolle.

19 February 2008

5 dage til Oscar - Bedste mandlige birolle

-Bedste mandlige birolle:

De nominerede er:

Casey Affleck - Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford
Javier Bardem - No Country for Old Men
Philip Seymour Hoffman - Charlie Wilson's War
Hal Holbrook - Into the Wild
Tom Wilkinson - Michael Clayton

I bedste mandlige birolle finder vi en af Oscar-aftenens allerstørste favoritter - Javier Bardem. Bardem har vundet priser fra Golden Globe, Screen Actors Guild, Bafta, Broadcast Film Critics og New York Film Critics + stort set alle priser fra de større og mindre kritikersammenslutninger. Hvor fortjent alt dette er, kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om, da No Country for Old Men først har premiere herhjemme i starten af marts måned.

Men hvis man skal bedømme ud fra Cormac McCarthys mesterværk af en roman, som Joel & Ethan Coens film som bekendt er en filmatisering af, så er rollen som Anton Chigurh en lækkerbidsken at sætte tænderne i for enhver skuespiller. Og noget tyder på, at Javier Bardem har gjort det rigtige. Han har givet alle konkurrenterne baghjul, og har som nævnt vundet stort set alle kritikerpriser der er at vinde. Det vil være en overraskelse af de helt store, hvis han ikke vinder Oscaren.

Så selvom det kan virke omsonst, så må vi se på hvilke chancer de andre nominerede i kategorien har. Hvis vi absolut skal finde en reel konkurrent til Bardem, så kunne man pege på 83 årige Hal Holbrook. Han har en lang karriere, der startede på Tv i midten af 50'erne, bag sig, og han har vundet både Tv's Emmy og teatrets Tony, og i år har han modtaget sin første Oscarnominering nogensinde.

Men det er for en film som der viste sig at være overraskende lidt opbakning til blandt Oscarakademiets medlemmer. De fleste havde regnet med at Sean Penns Into the Wild ville gøre sig gældende i de store kategorier, men den fik meget overraskende kun 2 nomineringer i alt. Så er det sandsynligt, at Holbrook kan få nok stemmer til at true Bardem? Sikkert ikke.

Philip Seymour Hoffman vandt for to år siden en Oscar for sit fantastiske portræt af forfatteren Truman Capote i filmen Capote, og han er i år nomineret igen. Og igen for en fabelagtig præstation. Hoffman har været nomineret til de fleste af de store priser, men han har ikke vundet noget stort for sin præstation i Charlie Wilson's War, hvilket faktisk undrer mig ret meget. Men det beviser bare igen, hvor suveræn Javier Bardem har været igennem hele sæsonen.

Casey Affleck er en af dem der har snuppet en enkelt pris fra Bardem her og der. Affleck har vundet priser fra National Board of Review og National Society of Film Critics, og han delte den mindre Satellite Award med Tom Wilkinson, som også er nomineret til en Oscar i denne kategori. Affleck har haft et flot år, med sin eminente præstation i Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford og hovedrollen i storebror Ben Afflecks Gone Baby Gone, og hvis han vælger de rigtige roller i fremtiden, så er der gode chancer for, at han kan komme tilbage som Oscarnomineret en anden god gang.

Tom Wilkinson var nomineret til en Oscar i 2002, for sin flotte og nuancerede præstation i Todd Fields In the Bedroom, og han er i år nomineret for Michael Clayton. Wilkinson delte som sagt den såkaldte Satellite Award med Casey Affleck, og han har også vundet prisen for bedste mandlige birolle fra filmkritikerne i London. Denne dygtige engelske karakterskuespiller er altid seværdig, men han må endnu engang tage til takke med en fortjent nominering, for Javier Bardem ligner et løbsk tog der ikke kan stoppes!

Hvem vinder? Javier Bardem - No Country for Old Men


I morgen kommer turen til de fem fantastiske kvinder der er nomineret i kategorien: Bedste kvindelige hovedrolle.

18 February 2008

6 dage til Oscar - Bedste kvindelige birolle

-Bedste kvindelige birolle:

De nominerede er:

Cate Blanchett - I'm Not There
Ruby Dee - American Gangster
Saoirse Ronan - Atonement
Amy Ryan - Gone Baby Gone
Tilda Swinton - Michael Clayton

Kategorien bedste kvindelige birolle er uhyre spændende i år. Vi står i en situation, hvor man kan finde gode argumenter for sejr for hele fire af de fem nominerede!

13 årige Saoirse Ronan er så den femte. Hun er fremragende i Atonement, men som den eneste af disse fem har hun ikke vundet nogle store priser. Hun har vundet et par små kritikerpriser for bedste unge skuespiller, men det er så også det. Nomineringen er der dog ingen der kan tage fra hende. Den er mere end fortjent, og hun bliver meget spændende at følge i fremtiden. I øjeblikket er hun ved at indspille den krævende hovedrolle i Peter Jacksons kommende film The Lovely Bones.

Men hold fast - for nu bliver det meget svært...

Amy Ryan har fået et stort gennembrud i år med sin rolle i Ben Afflecks instruktionsdebut Gone Baby Gone, og hun er den af alle der har vundet flest kritikerpriser for bedste kvindelige birolle. Bl.a. de store fra Broadcast Film Critics, National Board of Review og kritikerne i New York og Los Angeles. Men det er ikke nødvendigvis altid sådan, at den der vinder de fleste kritikerpriser går hele vejen til en Oscar. Jeg tror Amy Ryan må stille sig op i rækken af dem.

Der er igennem prisuddelingssæsonen langsomt blevet skabt mere og mere opmærksomhed omkring Tilda Swintons præstation i Michael Clayton, og efter sejr hos nogle af de mindre kritikersammenslutninger, vandt hun den store engelske Bafta Award i forrige weekend. Hvis Michael Clayton skal gå hjem med en Oscar i en af de 7 kategorier den er nomineret i, så er Tilda Swinton nok det bedste bud på hvor sejren vil falde.

Cate Blanchett vandt en Oscar for tre år siden for sin præstation som Katharine Hepburn i Martin Scorseses The Aviator. Tilbage i september måned vandt Blanchett prisen for bedste skuespillerinde på Venedig Film Festival, og hun var i lang tid stor favorit til Oscaren. En Golden Globe-sejr i januar bekræftede det, men siden har både Tilda Swinton og Ruby Dee markeret sig stærkt.

Der er to ting der taler imod Cate Blanchett. Hun vandt en Oscar for kun tre år siden, og spørgsmålet er, om man er parat til at give hende en igen allerede nu. Og den anden ting er, at hun er nomineret til bedste kvindelige hovedrolle for sin præstation i Elizabeth: The Golden Age. En nominering som mange står uforstående overfor. Det kan godt trække nogle stemmer væk fra hendes præstation i I'm Not There. Men jeg mener stadigvæk, at hun er den der står stærkest. Selve rollen er speciel, da hun spiller en mand i I'm Not There. En af de hele seks Bob Dylan-inkarnationer som filmen byder på. Hun gør det godt, og at hele idéen med, at en kvinde spiller en mand, er så godt udført, vil utvivlsomt give mange stemmer.

Og til sidst er der Ruby Dee. 70 år ældre end Saoirse Ronan som vi startede med her! Ruby Dee er med i American Gangster i mindre end fem minutter, og hvis hun vinder, så vil det blive den korteste præstation der nogensinde er blevet Oscar-belønnet. Ruby Dee vandt årets Screen Actors Guild, og hun er en meget respekteret amerikansk veteran, som i år har fået sin første Oscarnominering.

Spørgsmålet er, om hun er ligeså elsket og kendt når vi bevæger os udenfor kredsen af skuespillere, og især udenfor USA. Skuespillere stemmer på skuespillere ved Oscarnomineringerne, mens alle stemmer på de endelige vindere, og det kan efter min mening godt blive et problem for Ruby Dee. Selvom den engelske Bafta-uddeling gav American Gangster overraskende mange store nomineringer (bl.a. bedste film), så fandt de ikke plads til Ruby Dee, og Dee kan ikke vinde ved kun at få stemmer fra mange amerikanske skuespillere i Oscarakademiet.

Men det hele er meget, meget mudret. Som nævnt en meget spændende kategori, hvor ethvert gæt kan forsvares, og en kategori hvor stemmerne højst sandsynligt vil blive fordelt meget jævnt. Jeg vælger dog at gætte på, at man vil belønne Cate Blanchett igen.

Hvem vinder? Cate Blanchett - I'm Not There


I morgen kigger jeg på en kategori hvor vi finder en af Oscar-aftenens største favoritter: Bedste mandlige birolle.

17 February 2008

7 dage til Oscar - Bedste manuskript

I dag er der kun en uge til årets Oscaruddeling, og det bliver hele den kommende uge markeret her på Filmhjørnet med en nedtælling, hvor jeg hver dag vil give mit bud på hvordan en de otte store kategorier ser ud, og hvem der har størst mulighed for at vinde. Næste lørdag sluttes det hele af med mit bud på vinderen af bedste film, og mit bud på vinderne i alle 24 kategorier (alle årets nomineringer kan ses på http://www.oscar.com/).

Jeg gennemgår 2 kategorier på én gang her på dagen hvor der er 7 dage tilbage. Bedste originale manuskript og bedste manuskript baseret på andet materiale:


-Bedste originale manuskript:

De nominerede er:

Brad Bird, Jan Pinkava, Jim Capobianco - Ratatouille
Diablo Cody - Juno
Tony Gilroy - Michael Clayton
Tamara Jenkins - The Savages
Nancy Oliver - Lars and the Real Girl

Det interessante i år i denne kategori er, at hele tre af de fem nominerede film er skrevet er kvinder. Det er en sjældenhed. De to kvinder der dog må nøjes med æren af at være nomineret, er Nancy Oliver og Tamara Jenkins. Oliver vandt prisen for bedste manuskript fra National Board of Review, mens Tamara Jenkins fik manuskriptprisen fra filmkritikerne i Los Angeles og kritikersammenslutningen National Society of Film Critics. Begge var også nomineret til en Writers Guild Award.

Brad Birds Ratatouille har hele 5 Oscarnomineringer i år, men Bird og den lille rotte må gå efter sejren andre steder. Bedste animationsfilm er (næsten) 100% sikker!

De to favoritter i denne kategori er Tony Gilroy og Diablo Cody. Tony Gilroy har før stået bag manuskripterne til de tre film om Jason Bourne, og han får med Michael Clayton sin instruktionsdebut.

Diablo Cody er årets Askepot-historie. Hun er tidligere stripper, skrev en bog som blev en stor succes, og derefter et filmmanuskript som blev til en endnu større succes. Juno er faktisk den film af de fem nominerede til bedste film, som har indtjent flest penge, og Diablo Cody har vundet den ene store pris efter den anden for sit manuskript. Bl.a. Writers Guild og Bafta + en stor stak større og mindre kritikerpriser, mens Gilroy ikke har vundet noget!

Så Diablo Cody er den store favorit. Men når jeg ikke helt tør udelukke Tony Gilroy, så er det fordi der helt klart er en meget stor opbakning til Michael Clayton. Den har 7 nomineringer i alt, og der er ingen tvivl om, at filmens manuskript vil få mange stemmer fra de medlemmer i akademiet, som synes, at Juno er lige ung og smart nok.

Hvem vinder? Diablo Cody - Juno


-Bedste manuskript baseret på andet materiale:

De nominerede er:

Paul Thomas Anderson - There Will Be Blood, baseret på romanen Oil! af Upton Sinclair.
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men, baseret på romanen No Country for Old Men af Cormac McCarthy.
Christopher Hampton - Atonement, baseret på romanen Atonement af Ian McEwan.
Ronald Harwood - Dykkerklokken og sommerfuglen, baseret på biografien Le Scaphandre et le Papillon af Jean-Dominique Bauby.
Sarah Polley - Away From Her, baseret på novellen The Bear Came Over the Mountain af Alice Munro.

De store favoritter i denne kategori er Coen-brødrene Joel & Ethan. De har bl.a. vundet Golden Globe og Writers Guild, og priser fra National Board of Review og filmkritikerne i New York for deres bearbejdelse af Cormac McCarthys mesterlige roman No Country for Old Men.

Sarah Polley er nomineret for manuskriptet til sin debutfilm som instruktør, og det var en lidt overraskende, men meget fortjent nominering. Christopher Hampton er nomineret for sit manuskript til Atonement, baseret på romanen af samme navn. Hampton vandt en Oscar i 1989 for Farlige forbindelser, men denne gang må han nok nøjes med nomineringen.

De to der måske kan true Coen-brødrene er Paul Thomas Anderson og Ronald Harwood. Andersons There Will Be Blood er nomineret til 8 Oscars, og Anderson er selv nomineret til de tre af dem. Hvis akademiet vil give Anderson er statue, så er det nok mest realistisk, at det bliver i denne kategori.

Sydafrikanskfødte Ronald Harwood vandt for fem år siden en Oscar for sit manuskript til Roman Polanskis Pianisten, og han har i år fået sin tredje Oscarnominering. Harwood vandt fornylig den engelske Bafta, så endnu en Oscar til ham kan ikke helt udelukkes. Men Coen-brødrene er og bliver de helt store favoritter.

Hvem vinder? Joel Coen & Ethan Coen - No Country for Old Men


I morgen ser jeg nærmere på en spændende og meget åben kategori: Bedste kvindelige birolle.

16 February 2008

Berlin-vinderne 2008

Lørdag aften var det tid til den store afslutning med uddeling af priser ved årets Berlin Filmfestival, og vinderen af den Gyldne Bjørn skal nok vise sig at blive et kontroversielt valg.

Den Gyldne Bjørn gik til den brasilianske film The Elite Squad, som har delt anmelderne i Berlin. Nogle har rost den for dens stærke portræt af de moralske kompromiser de brasilianske storbybetjente sættes overfor, mens andre har kritiseret den for at være rekrutteringspropaganda for fascistiske banditter.

Scene fra José Padilhas brutale The Elite Squad

Skuespilspriserne gik til den iranske skuespiller Reza Najie for filmen The Song of Sparrows og engelske Sally Hawkins for Mike Leighs Happy-Go-Lucky.

Paul Thomas Anderson fik en sølvbjørn for bedste instruktion for sin There Will Be Blood, og samme films komponist Jonny Greenwood modtog en special kunstnerisk pris for musikken til filmen.

Den kinesiske film In Love We Trust fik manuskriptprisen, og dokumentaristen Errol Morris fik juryens special pris for sin Standard Operating Procedure.

"Alfred Bauer"-prisen gik til Fernando Eimbckes Lake Tahoe, mens den kun 19 årige iranske instruktør Hana Makhmalbaf modtog krystalbjørnen for filmen Buddha Collapsed Out of Shame.

Der var en æres-pris til den italienske instruktør Francesco Rosi, som var med i hovedkonkurrencen i Berlin tilbage i 1962 hvor han vandt instruktionsprisen.

Biografanmeldelse: Charlie Wilson's War

Charlie Wilson's War

instruktion: Mike Nichols.
med bl.a.: Tom Hanks, Julia Roberts, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams.






Charlie Wilson's War fortæller den sande historie om det amerikanske kongresmedlem Charlie Wilson, som i starten af 1980'erne går ind i kampen for at bevæbne de afghanske mujahedinere, så de kan kæmpe mod de invaderende sovjetiske tropper.

Charlie Wilson er lidt af en playboy. Han hygger sig med sprut, damer og narko, mens han samtidig passer sit job som medlem af den amerikanske kongres. Da Sovjetunionen indvaderer Afghanistan i 1980, er Wilson en af de første til at indse, hvor alvorlige følger det vil kunne få for regionen, hvis kommunisterne ender som sejrherrer. Så med støtte fra den indflydelsesrige og velhavende texanske overklassefrue Joanne Herring og CIA agenten Gust Avrakotos, starter Wilson en hemmelig våbenstøtte til de afghanske oprørere.

Superstjernerne Tom Hanks og Julia Roberts ses i rollerne som henholdsvis Charlie Wilson og Joanne Herring. Mens Tom Hanks sprudler i rollen som Wilson, så er Julia Roberts også seværdig, men noget anonym, i en ret lille rolle. Filmens helt store oplevelse er dog Philip Seymour Hoffman som den ligefremme CIA agent Gust Avrakotos. Han er fuldstændig forrygende, og leverer manuskriptforfatter Aaron Sorkins skarpe replikker perfekt. Det er helt fortjent, at Philip Seymour Hoffman har fået en Oscarnominering for rollen.

(copyright: UIP)

Når man ved hvilke følger det fik, da de våben USA hjalp afghanerne med at få, faldt i hænderne på Osama Bin Laden og Taliban og deres kumpaner, som derefter vendte våbene imod USA, kunne man måske have ønsket, at filmen ville kommentere lidt mere på det. Den gør det en lille smule. Bl.a. i en scene hvor Gust prøver at overbevise Charlie Wilson om, at selvom våbene har hjulpet afghanerne med at vinde, så må pengestrømmen for alt i verden ikke stoppe, for der vil blive brug for hjælp til genopbygning af landet. Og også et slutcitat fra virkelighedens Charlie Wilson er ganske tankevækkende.

Men jeg synes ikke det gør så meget, at man ikke fokuserer mere på dette faktum end man gør. Det er ikke det ærinde film har. Den vil fortælle historien om hvordan én mand med viljestyrke og uovertrufne overtalelsesevner kan opnå det uopnåelige. Og det gør den godt. Charlie Wilson's War er en blanding af satire og alvor, godt illustreret af det nævnte manuskript af Aaron Sorkin, som bl.a. har skabt den succesfulde Tv-serie The West Wing. Men balancen mellem satire og drama halter lidt. Dette gjorde instruktør Mike Nichols meget bedre i sin egen filmatisering af Joseph Hellers krigssatire Catch 22 for snart 40 år siden.

Charlie Wilson's War er uden tvivl en bemærkelsesværdig, underholdende og velspillet film, men den bliver af og til for let på tå, og af og til for sammenbidt, til at den kan blive en rigtig uforglemmelig og interessant politisk satire.

Kritikerpriser fra Canada

De canadiske filmkritikere i Toronto og Vancouver er enige om, at Coen-brødrenes No Country for Old Men var den bedste film fra 2007. I begge byer fik filmen også for bedste instruktion og bedste mandlige birolle. I Toronto var der en pris til Viggo Mortensen for årets bedste mandlige hovedrolle, og i Vancouver fik han prisen for bedste mandlige hovedrolle i en canadisk film. Kritikerne i Vancouver gav Eastern Promises hele 3 priser i deres kategori for canadiske film.

-Toronto Film Critics vindere:

Bedste film:
No Country for Old Men

Bedste mandlige hovedrolle:
Viggo Mortensen - Eastern Promises

Bedste kvindelige hovedrolle:
Julie Christie - Away From Her
og
Ellen Page - Juno

Bedste mandlige birolle:
Javier Bardem - No Country for Old Men

Bedste kvindelige birolle:
Cate Blanchett - I'm Not There

Bedste instruktion:
Joel Coen & Ethan Coen - No Country for Old Men

Bedste manuskript:
Joel Coen & Ethan Coen - No Country for Old Men

Bedste animationsfilm:
Ratatouille

Bedste ikke-engelsk sprogede film:
4 måneder, 3 uger og 2 dage

Bedste canadiske film:
Away From Her

Man kan se alle vinderne og læse mere om Toronto Film Critics på deres officielle hjemmeside.


-Vancouver Film Critics vindere:

Bedste film:
No Country for Old Men

Bedste mandlige hovedrolle:
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood

Bedste kvindelige hovedrolle:
Marion Cotillard - Spurven

Bedste mandlige birolle:
Javier Bardem - No Country for Old Men

Bedste kvindelige birolle:
Tilda Swinton - Michael Clayton

Bedste instruktion:
Joel Coen & Ethan Coen - No Country for Old Men

Bedste canadiske film:
Eastern Promises

Bedste mandlige hovedrolle i en canadisk film:
Viggo Mortensen - Eastern Promises

Bedste kvindelige hovedrolle i en canadisk film:
Ellen Page - The Tracey Fragments

Bedste instruktion af en canadisk film
David Cronenberg - Eastern Promises

Bedste ikke-engelsk sprogede film:
4 måneder, 3 uger og 2 dage

Læs om alle Vancouver Film Critics vinderne i denne artikel.

15 February 2008

Nyt i biografen - uge 7

Som sædvanlig er der ikke meget at komme efter i den store vinterferieuge når det angår nye film. Den eneste nye film er Tom DiCillos Delirious, som vandt priserne for bedste instruktion og bedste manuskript på San Sebastián Filmfestival i 2006. Filmen kommer op i en enkelt biograf i København.

Men flere af de film der havde premiere i uge 6, har selvfølgelig trukket folk i biografen i hele uge 7, og vil fortsat gøre det her i weekenden, så derfor er det ikke nogen overraskelse, at distributørerne ikke sender noget stort ud i denne uge.

Næste uge bliver meget bedre. Vi kan se frem til en ny film fra Niels Arden Oplev, og hele to film der er Oscar-nomineret til årets bedste film. Vi glæder os allerede!

12 February 2008

Biografanmeldelse: National Treasure: Book of Secrets

National Treasure: Book of Secrets

instruktion: Jon Turteltaub.
med bl.a.: Nicolas Cage, Diane Kruger, Justin Bartha, Ed Harris, Jon Voight, Helen Mirren, Harvey Keitel.





National Treasure: Book of Secrets er efterfølgeren til hittet National Treasure fra 2004, der så dagens lys lige som populariteten af Dan Browns Da Vinci mysteriet var på sit højeste. National Treasure handlede også om internationale konspirationer og kodebrydning, og filmen var på mange måder mere frisk og underholdende, end Ron Howards filmatisering af Browns bestseller, som kom i 2006 med Tom Hanks i hovedrollen.

Nicolas Cage er tilbage som Benjamin Gates, og med sig har han igen Diane Kruger og Justin Bartha som ihærdige skattejægere, Jon Voight som far Patrick Gates, og Harvey Keitel som FBI agent. Nye ansigter er Ed Harris som Mitch Wilkinson og Helen Mirren som professor Emily Appleton. Benjamin Gates' mor.

Den mystiske Mitch Wilkinson kommer frem med oplysninger om at Ben Gates' forfader Thomas Gates, var en af hovedmændene bag mordet på præsident Lincoln i 1865. Sammen med sin far og sine venner sætter Ben nu alt ind på at bevise, at dette er en løgn. Vore venner må bl.a. til Paris, London, Washington DC og Mount Rushmore, i jagten på sandheden, der måske kan findes i den legendariske "City of Gold", som man kan finde vej til via præsidentens hemmelige "Book of Secrets". I hælene har de Mitch Wilkinson, som vil gøre alt for at få æren af at finde skatten der befinder sig i byen af guld, og de rigdomme det vil føre med sig.

(copyright: Buena Vista)

National Treasure: Book of Secrets følger i hælene på den første film i rækken, og den er endnu mere overdrevet og utroværdig end den første film! I den første film viste Benjamin Gates sig som en mesterlig kodebryder, og hemmeligheder der havde været skjult i århundreder, kunne Gates knække og afsløre så let som ingenting. Dette går igen i 2'eren, og det er lidt af et problem. Det er præcis lige så let at få adgang til dronningens private kontorer i Buckingham Palace, som det er at komme ind på præsidentens ovale kontor i det hvide hus, og det kan godt virke lidt trættende, at manuskriptet til filmen ikke opsætter flere reelle forhindringer for hovedpersonerne.

Spørgsmålet er selvfølgelig hvor alvorligt man skal tage en film som National Treasure: Book of Secrets. Der er masser af god gedign spænding, og man kan se på alle skuespillerne, at de har nydt hvert et minut af at lave denne film. Især Jon Voight og Helen Mirren er ubetalelige i rollerne som Bens far og mor. Det smitter af på tilskueren, og selvom jeg af og til kedede mig under den næsten 2 timer lange film, og engang imellem sad og rystede på hovedet over hvor nemt Ben kan knække disse åbenbart meget vanskelige koder, så kunne jeg alligevel ikke lade være med at trække på smilebåndet op til flere gange.

National Treasure: Book of Secrets er ren uforpligtende skæg og ballade, og hvis man bare tager den for hvad den er, så kunne jeg sagtens finde langt værre måder at tilbringe et par timer i biografens mørke.

Biografanmeldelse: Cloverfield

Cloverfield

instruktion: Matt Reeves.
med bl.a.: Michael Stahl-David, T.J. Miller, Jessica Lucas, Lizzy Caplan, Odette Yustman.






Rob skal til Japan. Han har fået et godt job, og alle hans venner er samlet til en afskedsfest. Vennen Hud render rundt med et videokamera og filmer festen, og får alle deltagerne til at sige et par ord om Rob til kameraet. Pludselig skælver jorden og strømmen ryger. Et jordskælv? Et terroristangreb? Alle løber op på taget for at se hvad der sker, og med et bryder helvede løs. Bygninger smadres med en ødelæggende kraft, og pludselig brager hovedet af Frihedsgudinden ned ad gaden! Hud bliver ved med af filme, og lidt efter lidt går det op for alle, hvad det er der er ved at angribe byen. Et kæmpe monster! Flugten kan begynde...

Cloverfield fortæller ikke sin historie som andre film. Dette ligner slet ikke en film. Det ligner hvad den udgiver sig for at være. Et uredigeret videobånd. Filmen starter med at fortælle, at dette videobånd tilhører den amerikanske regering, og er blevet fundet ved det sted der før var kendt som Central Park. Så vi ved, at et eller andet forfærdeligt er sket. Videobåndet fortæller os hvad.

Filmen er en forfriskende fornyelse af en genre, som af og til kan være forfærdelig klichéfyldt. Den nikker anerkendende til film som Escape from New York, Night of the Living Dead og Alien, men den er på samme tid helt sin egen. Både i opfindsomhed og udførelse. Cloverfield er dog ikke nogen perfekt film. Ind imellem har den små problemer, som man lige i et splitsekund sidder og tænker over. Dialogen virker af og til forceret, enkelte begivenheder virker ugennemtænkte, og på et tidspunkt ser man monsteret alt for tæt på og i alt for lang tid. Det virker meget bedre, når man kun ser det i små hurtige glimt mellem New Yorks skyskrabere, og man burde efter min mening have holdt den afstand gennem hele filmen.

(copyright: Paramount Pictures/UIP)

Men det Cloverfield bl.a. gør godt er, at den ikke prøver at forklare noget. Stilen er gennemført til fingerspidserne, og vi ved ikke mere om hvad der sker, end de mennesker vi følger via Huds videooptagelser gør. Hvor kommer monsteret fra? Fra havets dyb? Fra det ydre rum? Vi ved det ikke. Og det er fuldstændig lige meget. Vi ved at dette sker. Og det er det vigtigste.

Der er flere meget åbenlyse referencer til 11 september i Cloverfield. Kaos i New Yorks gader, nyhedsoplæsere på Tv, som ikke rigtig ved hvad der foregår, papir der langsomt daler ned fra de ødelagte høje huse og lægger sig i gaderne, og folk der søger tilflugt i forretninger, mens støvet fra faldende bygninger raser forbi udenfor.

Cloverfield er ligeså meget om menneskelige relationer, som den er om det store monster der smadrer en af verdens største byer. Fra den smukke og rolige morgen hvor Rob og veninden Beth er sammen, og Robs forsøg på at komme hen til Beths lejlighed midt i alle ødelæggelserne, efter hun har ringet ham op og fortalt, at hun ligger såret og ikke kan bevæge sig, til Robs grådfyldte forsøg på at fortælle sin mor i telefonen, at hans bror og hendes søn er død.

Disse små pusterum midt i kaoset og flugten, gør Cloverfield til noget helt specielt. En hæsblæsende og skrækindjagende oplevelse, med en frækhed og en fanden-i-voldskhed, som man ikke har set på det store lærred i lang tid.

Flere filmpriser fra England

I weekenden afholdte det britiske filmakademi deres årlige Bafta Awards, men det er ikke de eneste engelske filmpriser der er blevet uddelt. I London har filmkritikerne kåret Coen-brødrenes No Country for Old Men til årets bedste film, mens avisen Evening Standard ved deres årlige prisuddeling gav deres pris for bedste film til Anton Corbijns Control. Der var også priser til Control fra London Film Critics, som gav filmen tre priser.

-London Film Critics vinderne:

Bedste film:
No Country for Old Men

Bedste mandlige hovedrolle:
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood

Bedste kvindelige hovedrolle:
Marion Cotillard - Spurven

Bedste mandlige birolle:
Tom Wilkinson - Michael Clayton

Bedste kvindelige birolle:
Kelly Macdonald - No Country for Old Men
og
Vanessa Redgrave - Atonement

Bedste instruktør:
Paul Thomas Anderson - There Will Be Blood

Bedste manuskript:
Florian Henckel von Donnersmarck - De andres liv

Bedste britiske film:
Control

Bedste britiske skuespiller:
James McAvoy - Atonement

Bedste britiske skuespillerinde:
Julie Christie - Away From Her

Bedste britiske instruktør:
Paul Greengrass - The Bourne Ultimatum

Bedste ikke-engelsk sprogede film:
De andres liv (Tyskland)

Bedste skuespils-gennembrud:
Sam Riley - Control

Bedste instruktions-gennembrud:
Anton Corbijn - Control

Æres pris:
Julie Walters

-Evening Standard British Film Awards vinderne:

Bedste film:
Control

Bedste mandlige hovedrolle:
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood

Bedste kvindelige hovedrolle:
Helena Bonham Carter - Sweeney Todd og Conversations With Other Women

Bedste manuskript:
Matt Greenhalgh - Control

Bedste musik:
Jonny Greenwood - There Will Be Blood

Bedste nye navn:
John Carney - Once

Teknisk pris:
Atonement

Special pris:
Julie Christie

11 February 2008

Bafta-vinderne 2008

Søndag aften afholdte det britiske filmakademi deres årlige Bafta Awards.

I The Royal Opera House i London vandt Atonement prisen for årets bedste film, men den 14 dobbelte nominerede film vandt lidt overraskende kun 2 priser i alt. Edith Piaf filmen Spurven blev med hele 4 priser den film der vandt flest priser. Coen-brødrenes No Country for Old Men vandt 3 af de tunge priser, bl.a. for bedste instruktion, mens også The Bourne Ultimatum fik 2.

-Årets Bafta vindere:

Bedste film:
Atonement

Bedste engelske film:
This Is England

Bedste mandlige hovedrolle:
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood

Bedste kvindelige hovedrolle:
Marion Cotillard - Spurven

Bedste mandlige birolle:
Javier Bardem - No Country for Old Men

Bedste kvindelige birolle:
Tilda Swinton - Michael Clayton

Bedste instruktion:
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men

Bedste manuskript (originalt):
Diablo Cody - Juno

Bedste manuskript (baseret på andet materiale):
Ronald Harwood - Dykkerklokken og sommerfuglen

Bedste animationsfilm:
Ratatouille

Bedste ikke-engelsk sprogede film:
De andres liv (Tyskland)

Bedste fotografering:
Roger Deakins - No Country for Old Men

Bedste klip:
Christopher Rouse - The Bourne Ultimatum

Bedste musik:
Christopher Gunning - Spurven

Bedste kostumer:
Marit Allen - Spurven

Bedste production design:
Sarah Greenwood & Katie Spencer - Atonement

Bedste make-up:
Jan Archibald & Didier Lavergne - Spurven

Bedste lyd:
The Bourne Ultimatum

Bedste visual effects:
Det gyldne kompas

Bedste kortfilm:
Dog Altogether

Bedste animations-kortfilm:
The Pearce Sisters

The Carl Foreman Award for bedste debut:
Matt Greenhalgh - Control

Rising Star Award:
Shia LaBeouf

Æres-priser:
Anthony Hopkins
Barry Wilkinson

Man kan læse meget mere om Bafta på deres officielle hjemmeside http://www.bafta.org

Producers Guild og Writers Guild vinderne

To af filmbranchens store amerikanske "guilds" - Writers Guild og Producers Guild - har i den forgangne uge annonceret deres priser for filmåret 2007. Coen-brødrenes No Country for Old Men tog priser begge steder.

-Writers Guild vindere:

Bedste manuskript (originalt):
Diablo Cody - Juno

Bedste manuskript (baseret på andet materiale):
Ethan Coen & Joel Coen - No Country for Old Men

Bedste manuskript (dokumentarfilm):
Alex Gibney - Taxi to the Dark Side

Se alle årets priser fra Writers Guild på deres officielle hjemmeside.


-Producers Guild vindere:

Bedste film:
No Country for Old Men

Bedste animationsfilm:
Ratatouille

Bedste dokumentarfilm:
Sicko

Bedste Tv-film:
Bury My Heart at Wounded Knee

Bedste Tv-serie (drama):
The Sopranos

Bedste Tv-serie (komedie):
30 Rock

Se alle årets priser fra Producers Guild på deres officielle hjemmeside.

Nyt i biografen - uge 6

Jeg er netop vendt hjem fra en skiferie, så denne uges overblik over de nye film i biografen, er lige nogle dage forsinket.

Bubber springer ud som filminstruktør med filmatiseringen af Ole Lund Kirkegaards Frode og alle de andre rødder. Flere af de danske anmeldere har været hårde ved filmen, men der er nok ingen tvivl om, at publikum her i vinterferien vil valfarte til biograferne for at se filmen.

En film der sikkert også bliver en publikumsmagnet i vinterferien er National Treasure: Book of Secrets, efterfølgeren til 2004s National Treasure, der indspillede for over 1½ milliard kroner på verdensplan!

I Asterix og de olympiske lege ses Gérard Depardieu endnu engang som den tykke Obelix, mens Clovis Cornillac har overtaget rollen som Asterix fra Christian Clavier.

Tom Hanks og Julia Roberts dukker op i Mike Nichols' Charlie Wilson's War, en politisk satire omhandlende CIAs engagement i Afghanistan i 1980'erne, og Jamie Bell spiller hovedrollen i den engelske Hallam Foe.

Jeg forventer at få set Charlie Wilson's War og National Treasure: Book of Secrets i den kommende uge, og så vil jeg selvfølgelig komme med mine anmeldelser af de film. Også Cloverfield, som havde premiere i sidste uge, er der en anmeldelse af inden alt for længe. Indtil da kan der som sædvanlig læses anmeldelser af ugens nye film på CinemaZone.dk.

02 February 2008

Nyt i biografen - uge 5

I denne uge rammer Tim Burtons Golden Globe vinder Sweeney Todd de danske biografer. Johnny Depp ses i hovedrollen som den djævelske barber fra Fleet Street.

Ugens anden helt store premiere er katastrofe/monster-filmen Cloverfield, som allerede i åbningsweekenden i januar måned blev en gigantisk succes i USA. Det bliver spændende at se, om den bliver ligeså populær i Europa. J.J. Abrams, som har skabt Tv-serierne Alias og Lost, har produceret.

Fra Sverige kommer Åke Sandgrens Den man elsker, og for de mindste er der skæg og ballade i Alvin og de frække jordegern.

Jeg skal ind og se Cloverfield på et tidspunkt, og når jeg har fået den set, kommer der selvfølgelig en anmeldelse af den her på Filmhjørnet. Indtil da kan man læse anmeldelser af alle ugens nye film på CinemaZone.dk.